Skittfiske.no - med suksess på kroken!

Skittfiske.no er historien om hvordan et tilfeldig møte med en danske i Numedalslågen ble startskuddet for det som i dag er en 95 millioners bedrift i stadig vekst.

– Vi visste vi ville drive med netthandel, men ante ikke hva vi skulle selge, forteller daglig leder Anders Amundsen. Han var en av tre studiekamerater på BI i Sandefjord som delte drømmen om å drive noe eget. 

Svaret fikk de på fisketur. – En av oss fisket en sommer mye laks i Lågen. Sommeren etter hadde plutselig dansker leid hele plassen. Vi bestemte oss for å dra og kikke. Om ikke annet tenkte vi det ville være morsomt å se fulle dansker fiske. At de skulle snuble over idéen til gründervirksomheten var en uventet bonus. – En av danskene prøvde å selge oss noen Ambassadeur-sneller til halv pris, erindrer Amundsen. Vi spurte naturlig nok hvor de var stjålet, men fikk til svar at dette var måten han finansierte turen på. Prisforskjellen på fiskeutstyr fra Danmark til Norge var såpass stor at han satt igjen med en god margin. Vi fikk kanskje ikke fiska der den sommeren, men vi fikk napp likevel, sier Anders med et smil.

Kjellerbedrift

I etterkant fant kameratgjengen ut at det ikke var tollregler for salg av fiskeutstyr og ballen begynte å rulle. – Vi laget et konsept, fikk på plass en nettbutikkløsning og begynte å kontakte norske leverandører. Det gikk ikke så bra, innrømmer Anders.  Årsaken var at bedriften manglet et fysisk utsalgssted. – Dette var tilbake i 2003 og på den tiden var det ikke vanlig med nettsalg i den bransjen. Vi ble ikke tatt seriøst.


Dette stoppet dem ikke. – Vi satte oss i bilen og kjørte først gjennom Sverige men fikk nei hele veien, forteller Anders. Nok en gang skulle det vise seg at Danmark var løsningen. – Først fikk vi et tja, men etter litt bearbeiding sa Jan og Bos Lystfiskeshop ja til å selge oss varer til deres innpris pluss noen prosenter. Med varer på kroken hadde vi det vi trengte for å starte opp.


Guttegjengen investerte 50.000,- hver og etablerte seg i kjelleren hos moren til Anders. Planen var å studere på dagtid og pakke på kvelden. De kjøpte varer for 100.000,- og for resten kjøpte de nettbutikksystem av noen medstudenter. Det tok riktignok 3 uker før den første ordren tikket inn, og etter det vokste det sakte men sikkert. – Fryseboksen var pakkedisk, erindrer Anders. Det var langt fra ideelt, men vi holdt på der i omtrent halvannet år.


Fysisk butikk

På det tidspunktet var det begynt å bli ganske travelt, og løsningen med å bestille varer via Danmark var ikke ideell. – Det tok for lang tid å få varer når vi brukte våre danske venner som mellomstasjon. Vi trengte å komme til direkte hos leverandørene.
Løsningen ble å etablere en butikk. – Vi flyttet til et lokale på et industriområde ved Torp utenfor Sandefjord. Vi syns vi hadde fått god plass med 100 m2 totalt, hvor 50 m2 var butikk, 25 m2 lager og 25 m2 kontor. Det er nesten litt komisk å tenke på nå, medgir Amundsen.  Dette åpnet imidlertid dører mot norske grossister og leverandører. – Det gikk overraskende bra å ha butikk der. Folk fikk høre om oss og interessen økte. Når vi inviterte leverandører og de så at vi faktisk hadde varene i hylla, fikk pipen en annen låt og vi fikk på plass nye avtaler.

 

 

"Det er en styrke med et skalerbart system. Med Multicase forretningssystem kan vi enkelt vokse uten store grep."

Voksesmerter og systembytte

Nå rullet ballen stadig fortere, og omsetningen bare økte og økte. Dette merket de godt i bakkant. – I 2005 begynte voksesmertene å bli merkbare, husker Anders. I 2007 innså de at tiden var moden for å oppgradere systemene i bakkant. Multicase dukket fort opp som en potensiell systemleverandør.


– Jeg mener å erindre at vi også kikket på Magento, innrømmer Anders tankefullt. Valget falt likevel ganske raskt på Multicase forretningssystem og nettbutikkløsning, hovedsakelig på grunn av den gode innkjøpsdelen i systemet. I tillegg var Komplett en meget overbevisende referansekunde og det gjorde heller ikke noe at de holdt til i nærmiljøet, innrømmer Anders med et smil. Dette var den største investeringen vi hadde gjort på det tidspunktet, men vi har aldri angret på det.

 
Vekst, vekst og atter vekst

Etter dette skjøt ting virkelig fart. – Jeg føler vi hadde oppussing rundt juletider hvert år, erindrer Anders. Vi måtte stadig utvide, og omsetningen doblet seg nesten årlig.  I 2008/09 flyttet Skitt Fiske AS til industriområdet Pindsle litt nærmere Sandefjord sentrum. Arealet doblet seg til 1000 m2, noe de levde godt med i 4-5 år. – Vi bygde til slutt ut og doblet arealet til 2000 m2. I 2016 bygde vi enda mer og har nå totalt 4000 m2 og har flytta lageret litt lenger bort i gata.  


I 2017 endte omsetningen på 95,5 millioner. Bedriften teller nå 29 ansatte og daglig leder Amundsen kan ikke få lovprist disse nok. – Alle ansatte hos oss er opptatt av enten fiske, jakt, netthandel, markedsføring eller lager og logistikk. De brenner for sine fokusområder og sånt blir det både godt miljø og gode resultater av. Vi jobber like hardt hele året, og pleier å si at det aldri er lavsesong, bare mindre høysesong.

Skittfiske.no vokser med Multicase

Amundsen er tydelig på at Multicase har vært et viktig verktøy for bedriften. – Vi er meget godt fornøyd med hvordan Multicase har hjulpet oss i hverdagen, spesielt med innkjøp og lagerhold. I senere tid har vi koblet på et tredjeparts lagerstyringssystem med både paternostere og vareheiser. AutoStore Robotlager tok vi i bruk i 2016. Multicase leverer solide integrasjoner og systemene snakker godt sammen. For oss er nok innkjøpsfunksjonen i Multicase den aller viktigste delen med våre 45.000 varelinjer.

Utvidet mot ny nisje og land

Skitt Fiske AS åpnet nettbutikk i Sverige i 2014 og i 2017 lanserte de også en ny nisjesatsning i skittjakt.no.  De benytter både Multicase klient, webshop og butikkløsning. – Det er en styrke med et skalerbart system, sier Amundsen. Det gjør at vi enkelt kan vokse og utvikle oss uten store grep, både mot nye nisjer og nye land. Vi har to ulike avsendere og domeneshopløsning på skittfiske.no og skittjakt.no. Det fungerer veldig bra, spesielt siden en del av produktspekteret er likt på begge shopene. Dette sparer tid, og webshopene er enkle å administrere.


Å bredde seg mot jakt er et satsningsområde fremover. – Vi er en veldig nisjebedrift hvor fokus hele veien har vært fiske. Likevel har vi også et stort spekter av mer generelt friluftsutstyr og har nå altså valgt å etablere oss mot jaktmarkedet, forklarer Amundsen.  Han innrømmer at de foreløpig er som en mygg å regne her, men vet av erfaring at det tar tid å etablere seg. – Vi gjør en større satsning og ønsker å posisjonere oss mot jakt. Vi har blant annet bygd om butikken for å gi mer fokus til dette området og har knyttet til oss en egen børsemaker med børsemakeri i Porsgrunn. 


Veien videre

Skitt Fiske AS akter ikke å hvile på sine laurbær. – Vi har lagt en plan frem mot 2020 og målet er selvfølgelig å vokse. Vi ønsker å bli større på kategoriene fiske, jakt og friluftsliv. På litt lenger sikt ser vi for oss en litt hardere satsning i Sverige.

 

"Vi har flere webshoper i så kalt domeneshop-løsning.
En del av produktspekteret er likt,

og det er enkelt å administrere nettbutikkene uten dobbeltarbeid."

 

Referanser