Rabattkoder, 3 for 2 og kampanjepakker forbinder vi gjerne med privat netthandel. Men hvorfor skulle ikke bedriftskunder også sette pris på relevante tilbud og gode kjøp?
Vi påvirkes av de samme mekanismene enten vi handler som privatperson eller på vegne av en bedrift. Likevel holder mange B2B-aktører kampanjer på armlengdes avstand, kanskje fordi det oppleves useriøst eller uoversiktlig. Men kampanjer trenger ikke være verken rotete eller rabatthysteri.
Mange B2B-aktører har stabile avtaler og kontraktsregulerte priser med kundene sine. Det gir forutsigbarhet, men det utelukker ikke bruken av kampanjer. For eksempel kan kampanjer være et virkemiddel for å:
I motsetning til mange B2C-aktører, hvor kampanjer kjøres hyppig gjennom året, trenger det ikke å gjøres på samme måte i B2B. Vi ser for eksempel at kundene våre går i gang med kampanjer når de lanserer nye produkter eller ønsker å flytte mer av handelen over til nett.
En kampanje trenger ikke å fremstå som støy. Det handler ikke om å slenge rundt seg med prosenttegn, men om å gjøre det lettere for kundene å ta gode valg. Her er noen eksempler på kampanjer som kan gi mening for deres virksomhet:
Det er verdt å huske på at kampanjene bør gi fleksibilitet. Da er det for eksempel viktig å vite hvordan kampanjene aktiveres, om det skjer automatisk eller krever en kode. Dette legger føringer for hvordan du kan målrette tilbudene mot ulike kundegrupper.
For å lykkes må kampanjene integreres i systemene du allerede bruker. Du må kunne definere hvem som ser hva og når, og du må slippe dobbeltregistrering og manuelt vedlikehold.
Løsninger som Multicase gir deg disse mulighetene. Du kan vise ulike kampanjer til ulike segmenter, styre visningen basert på innlogging, og la kampanjene fungere sømløst med prislister og rabattmatriser.
Vil du vite mer? Les mer om kampanjemodulen vår her 👇