5. Bruk bloggen din aktivt!
Alle nettsteder og nettbutikker bør ha en egen blogg. Det er flere grunner til dette, men hovedgrunnen er at det er et fantastisk verktøy for å nå kunden i ulike stadier i kjøpsprosessen. Veldig mange finner leverandører gjennom søkemønstre som “hvordan skal man….”, “hvorfor bør man”, “hva bør jeg kjøpe hvis” etc. Dette er perfekte titler på typiske blogginnlegg. Vi anbefaler at man setter seg ned og stiller seg spørsmålet: Hvilke spørsmål stiller vår kunde seg når den er ute etter våre tjenester?
Bare i 2018 har man sett en økning i markedet fra fjoråret på 300% på søk med hva, hvorfor og hvordan. Tenk derfor at innleggene bør ha en spørrende tittel som besvares i innlegget, og la spørsmålet være title tag.
På en blogg er det også lettere å bygge naturlige eksterne lenker, som er et viktig SEO signal.
Talesøk
Talesøk er også for fullt på vei inn i markedet. I USA står talesøk for over 25% av alle søk, og trenden beveger seg mot Norge. Årsaken til at man bør jobbe mye med bloggen mot tale er fordi søkestrengende blir lengre og mer spørrende - faktiske spørsmål som eksempelvis “Hvordan lager jeg en terrasse?” “Hvilke fiskekroker er best i saltvann?” Dette er perfekte titler til potensielle blogginnlegg man kan lage godt innhold på, og hvor du kan bruke denne søkefrasen på et naturlig måte i tekstinnholdet for å vinne synlighet på den søke-strengen.
Enheter som Google Home/assistant, Amazon Alexa og Siri er på full fart inn i hjemmet, og når de er etablert seg i det norske hjem vil det være genialt å være i forkant med å ha produsert innhold som matcher spørsmålene de vil spørre disse tjenestene.
