1. Bruk riktige nøkkelord/søkeord

 Mange velger «feil» ord eller uttrykk som nøkkelord. Ordet i seg selv er ikke nødvendigvis galt, det kan godt hende at det finnes flere variasjoner og synonymer. Likevel kan man bomme og velge ordet som er minst brukt i din kundegruppe. 

La oss illustrere med et eksempel. Tenk at du selger produkter knyttet til “varmeplassen i stua”. En av de største aktørene på området brukte konsekvent ordet “ildsted” på hele nettsiden sin. Problemet var bare at folk flest søkte etter “peis».  Det betyr ikke at man ikke skal prøve å være synlig på «ildsted» også, men man bør kanskje vektlegge peis høyest. Bilde 1.

 

Bilde 1: Velg riktig nøkkelord

Det er derfor veldig viktig å avdekke hvilke nøkkelord man bør bruke gjennom en nøkkelordsanalyse. En slik analyse gjøres ofte i samarbeid med tredjepart. Ordene man vurderer å bruke undersøkes da nærmere i Google Søkeordsplanlegger og Google Trends. Analysen inneholder nøkkelord, volum (gjennomsnittlig søk per måned), konkurransesituasjonen og pris ved annonsering i Google AdWords.

2. Titletags og metabeskrivelse

Et annet viktig element som har stor innvirkning på synligheten er “title tag” og “metabeskrivelse”. Dette er det vi kan kalle tittel og brødtekst i søkeresultatene. Se bilde 2

Title tag er markert med rødt og er selve tittelen i søkeresultatet. Den er en av de viktigste elementene for å være synlig i søk og har to funksjoner:

  • Den skal få mennesker til å klikke (da det er den første vi ser på) og 
  • den skal kommunisere til Google hva vi ønsker å være synlig på.

Google leser, som oss, fra venstre mot høyre. Derfor er det viktig at nøkkelordet som gjelder for landingssiden kommer så tidlig som mulig. Det er også naturligvis viktig at tittel-taggen passer inn med innholdet på landingssiden. Tittel-taggen bør ikke inneholde mer enn 55 tegn, da dette er grensen for hva som vil være synlig fra mobilsøk, som er første prioritet fra Google.

Metabeskrivelse er det grønne beskrivelsesfeltet. Dette er feltet hvor man jobber mot CTR - eller klikkfrekvens som vi kaller det på godt norsk. Dette skal fungere som et oppsummering av innholdet brukeren kan forvente seg på landingssiden.

Metabeskrivelsen kan være opptil 150 karakterer. Bruk derfor dette feltet godt for å informere brukerne etter hva de sannsynligvis er ute etter og kan forvente seg av produkter/informasjon på landingssiden.

Bilde 2: Titletag og metabeskrivelse

4. Hastighet er viktig - tenk på bildebruken!

På nettet som ellers er tid en viktig faktor. Lastetiden til nettstedet ditt er en av de viktigste faktorene for synlighet i søkemotoren. 

På en god teknisk plattform som Multicase er ikke dette noe problem i utgangspunktet, men pass likevel på f. eks bildebruken. Store bilder med høy oppløsning tar lenger tid og laste - og påvirker i stor grad hastigheten til nett-
stedet ditt!

"Multicase leverer en av de beste nettbutikkløsningene
med tanke på teknisk SEO som jeg har jobbet med."

- Roar Eriksen, Seniorrådgiver FIndability AS

5. Bruk bloggen din aktivt!

Alle nettsteder og nettbutikker bør ha en egen blogg. Det er flere grunner til dette, men hovedgrunnen er at det er et fantastisk verktøy for å nå kunden i ulike stadier i kjøpsprosessen. Veldig mange finner leverandører gjennom søkemønstre som “hvordan skal man….”, “hvorfor bør man”, “hva bør jeg kjøpe hvis” etc. Dette er perfekte titler på typiske blogginnlegg. Vi anbefaler at man setter seg ned og stiller seg spørsmålet: Hvilke spørsmål stiller vår kunde seg når den er ute etter våre tjenester?

Bare i 2018 har man sett en økning i markedet fra fjoråret på 300% på søk med hva, hvorfor og hvordan. Tenk derfor at innleggene bør ha en spørrende tittel som besvares i innlegget, og la spørsmålet være title tag.
På en blogg er det også lettere å bygge naturlige eksterne lenker, som er et viktig SEO signal.

Talesøk

Talesøk er også for fullt på vei inn i markedet. I USA står talesøk for over 25% av alle søk, og trenden beveger seg mot Norge.  Årsaken til at man bør jobbe mye med bloggen mot tale er fordi søkestrengende blir lengre og mer spørrende - faktiske spørsmål som eksempelvis “Hvordan lager jeg en terrasse?” “Hvilke fiskekroker er best i saltvann?” Dette er perfekte titler til potensielle blogginnlegg man kan lage godt innhold på, og hvor du kan bruke denne søkefrasen på et naturlig måte i tekstinnholdet for å vinne synlighet på den søke-strengen.

Enheter som Google Home/assistant, Amazon Alexa og Siri er på full fart inn i hjemmet, og når de er etablert seg i det norske hjem vil det være genialt å være i forkant med å ha produsert innhold som matcher spørsmålene de vil spørre disse tjenestene.

På lager: Sendes samme dag så fremt bestilling er lagt før kl 14
Leverandørlager: beregn 3-5 dagers leveringstid
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Ubekreftet levering: Ta kontakt med kundesenter på post@amentio.no for antatt leverings dato.
Varen bestilles når du ringer oss.
Varen befinner seg på fjernlager.
På lager: Sendes samme dag så fremt bestilling er lagt før kl 14
Leverandørlager: beregn 3-5 dagers leveringstid
På lager: Sendes samme dag så fremt bestilling er lagt før kl 14
Leverandørlager: beregn 3-5 dagers leveringstid
Ubekreftet levering: Ta kontakt med kundesenter på post@amentio.no for antatt leverings dato.