66 % av Norges befolkning oppgir at de har handlet på nett hver måned i året som gikk. I snitt handlet vi for 2095 kroner per måned.
Da PostNord startet kartleggingen av netthandelen i 2008 oppgav de fleste pris som viktigste årsak til å handle på nett. I dag er det lettvindthet og vareutvalg som oppgis å være hovedgrunnen til netthandel. Mobilen har så absolutt bidratt til å gjøre netthandel mer lettvindt. I 2008 oppgav kun 1 av 5 at de kunne tenke seg å handle via mobil. I dag handler 4 av 10 regelmessig med mobilen.
Handlemønster i endring
Handlemønsteret vårt er i kraftig endring. Økningen i netthandel må ses i sammenheng med en økende andel konkurser blant fysiske utsalgssteder. I 2018 økte antall konkurser i varehandelen med 22,7 % mot 2017. Rammebetingelsene for fysisk butikkdrift svekker seg verden over. Det snakkes allerede om butikkdød, og analytikere er samstemte om at vi nå ser starten på noe som vil vare over flere år.
Denne trenden tilsier at handelsaktører må være fremoverlent og klare for å tilpasse seg nye mønster. Eksempelvis vil det bli viktigere å tilgjengeliggjøre produktutvalget for salg på nett, også for aktører som tradisjonelt utelukkende har satset på fysiske utsalgssteder.
Handler mye fra utlandet
Vi nordmenn handler også mye fra utlandet. Tall fra rapporter viser at vi kjøper dobbelt så mye fra utlandet som svenskene. Dette skyldes antagelig at mange merkevarer ikke finnes i norske butikker. På lang sikt kan dette føre til at utenlandske nettbutikker etablerer seg i Norge, kanskje primært med lagerløsninger. Klær, sko og hjemmeelektronikk er kategoriene norske forbrukere kjøper oftest fra utlandet.