David mot Goliat

Multicase gjorde med andre ord tidlig et tydelig valg om hva de skulle være, og hvem ERP-systemet passet for. En av de som har vært involvert i denne prosessen fra starten av, er salgssjef Bjørn Lie. 

– Bakgrunnen vår var fra varehandel. Det var det Multicase ble utviklet for å bistå. Vi så ingen grunn til å rokke ved dette fundamentet, forteller Lie. Multicase valgte bevisst å satse spesifikt mot handelsbedrifter av alle slag, en retning de har vært trofast mot siden.  

– Store aktører som Visma, SAP, Microsoft  m.fl. var allerede godt etablert i markedet. Forskjellen på dem og oss var at vi satset alle kluter på en nisje, og valgte blant annet bort tjenesteytende aktører. Den største bøygen innledningsvis var å overbevise bedrifter om å gi oss en sjanse. Vi ble på mange måter David mot Goliat.
 

Lavterskel systembytte

Med et bunnsolid system og stødig sikte på hvilket segment de satser på, opplever Multicase i økende grad at kunder velger dem fremfor etablerte giganter. Bjørn Lie tror dette skyldes en kombinasjon av spesialisering og standardisering. 

– Mange vegrer seg for systemskifter, mye fordi det er dyrt og krever mye ressurser. Vi valgte å satse på å utvikle et standardisert system i stedet for å skru spesialtilpassede løsninger for hver enkelt kunde. Vi vet hvilke utfordringer man står ovenfor som handelsbedrift uansett hvem du henvender deg til og hvilket produkt du selger. Vi leverer derfor identisk standardløsning til alle våre kunder og har hyppige versjonsoppdateringer som alle får glede av. I tillegg har vi en rekke ekstramoduler som kan skrus på ved behov.


Sammensveiset miljø

Litt nede i gangen sitter fire utviklere på rekke og rad som har vært med fra starten. Bjørn Andre Kildahl, Jay Gustafson, Geir Holme og Jens Erik Østby utgjør, sammen med daglig leder Morten Fadum og salgssjef Bjørn Lie, «den harde kjernen.»

– Tar vi med de årene vi jobbet med Multicase i Santech så nærmer vi oss sølvbryllup snart, humrer Jens Erik Østby. De andre tre nikker anerkjennende. På spørsmål om det aldri har vært fristende med en skilsmisse og finne noe annet, rister de alle på hodet. – Egentlig ikke, medgir Bjørn Andre Kildahl. Kombinasjonen av gode kolleger, et godt arbeidsmiljø og en uendelig strøm med interessante utfordringer holder «ekteskapet» både sunt og spennende. 

For å markere jubileumet reiste hele bedriften på tur til Vilnius. – Vi har alltid vært flinke til å pleie de sosiale relasjonene internt. Det er viktig, mener Geir Holme. Denne gangen tok de også med respektive ektefeller. Totalt ble det et reisefølge på over 60 stykker.

 

“Den harde kjernen” - Jens Erik Østby, Geir Holme, Morten Fadum, Jay Gustafson, Bjørn Lie og Bjørn André Kildahl har vært med helt siden starten i 1997.

 

De første kundene

Tilbake på kontoret til daglig leder Morten Fadum vender praten igjen tilbake til oppstartsperioden. Han innrømmer at det var litt tungt innledningsvis. – Vi kjempet mot etablerte tungvektere. Ikke overraskende så var det lokale aktører som først viste oss tillitt. I Vestfold var Santech AS fremdeles stort, og det at vi hadde vårt utspring derfra var nok en fordel. Det åpnet  dører. 

Den første til å gi Multicase tillitt var Itegra Distribusjon AS. En som husker det godt er Sandefjordingen Lars Seeberg. 

– Jeg har et helt spesielt forhold til Multicase, medgir Seeberg med et smil. Han jobbet i Itegra under oppstarten og fikk virkelig Multicase under huden. – Multicase var bra allerede da Itegra var pilotkunde. Vi fikk rett og slett en ny hverdag.  

I dag er Seeberg er sjef i CBK Distribusjon AS som også benytter Multicase. – CBK var heldigvis allerede Multicase-kunde da jeg kom inn i bedriften. Hvis ikke ville jeg vært en pådriver for å bytte, innrømmer han. – Jeg tør påstå at Multicase stiller i en sær-klasse for alle som driver varehandel. 

Selskap to ut var CableCom AS. De startet opp med Multicase i mai 1999 og benytter fremdeles systemet, noe Morten Fadum tolker som et godt skussmål.  – Har vi først fått en kunde, så blir de gjerne værende, forteller han stolt. De fleste som faller fra skyldes stort sett oppkjøp eller avvikling. 
Komplett var som nevnt tredje selskap ut, men selv om de ikke lenger står på kundelisten, så er det fremdeles tette bånd dem i mellom. Med sin satsning på Komplett Marketplace er Multicase en naturlig aktør å samarbeide med. 

- Multicase har mange kunder som Komplett Marketplace passer for, forteller Anton Hagberg, sjef for satsningen hos Komplett Group. - Vi samarbeider om en integrasjon som gjør at våre systemer kan kommunisere sømløst. Vi vet av erfaring hvor solid forretningssystemet er, noe som gir trygghet for en god løsning. 

 

 

 

Et system man vokser med

I årene som har gått har Multicase tiltrukket seg stadig nye kunder, både store og små, og på tvers av bransjer. 

– Vi har alt fra store aktører som Bergans og Telefast AS, til mindre bedrifter som fremdeles er i startfasen og har klare vekstambisjoner, sier Morten Fadum. – Det er spesielt morsomt i de tilfellene hvor vi får være med på reisen fra liten til stor. Da får vi virkelig bevist at systemene våre er skalert for vekst. Et godt eksempel på en slik kunde er Hortensbedriften Bikeshop.no hvor Multicase har vært med på laget fra de var en bedrift i etableringsfasen til skandinavisk aktør i dag. 

– Vi håndterer like godt mindre selskaper med omsetning på rundt 10 millioner, som store og komplekse aktører. Salg i flere land er ingen hindring, og man kan i teorien knytte så mange nettbutikker man måtte ønske til systemet.  Dette gjør at Multicase er et system du kan vokse med, og ikke noe man vokser ut av. Denne fleksibiliteten er helt unik, mener Fadum.


Kommet for å bli

Det er med et smil om munnen gründer og styreleder Sigurd Bjønness kan konstatere at David etter 20 år er i ferd med å vokse seg større. 

– Vi blir aldri Goliat, men det er heller ikke ambisjonen. Det er derimot gledelig å registrere at Multicase virkelig har etablert seg som et solid og godt forretningssystem som stadig oftere blir nevnt i samme åndedrag som Visma, SAP m.fl. Det betyr at vi gjør ting riktig. 

På spørsmål om hvor Multicase Norge AS er om 20 år, er gründer Sigurd Bjønness ikke i tvil. – Multicase er kommet for å bli. Varehandelen er i utvikling, spesielt med tanke på nett- handel og her har vi et unikt konkurransefortrinn ettersom vi leverer både forretningssystem og netthandelsløsning i ett, sømløst integrert. Vi skal jobbe dedikert med å utvikle og forbedre oss, hele tiden med funksjonalitet, effektivitet og automatisering i førersetet. 

 

Kundeseminar 2017

Multicase gjentok suksessen fra fjoråret og inviterte nok en gang til kundeseminar. Det ble en dag med presentasjoner av nyheter, informasjon om hva som kommer og en fin arena til å bli bedre kjent, både med andre brukere og ansatte i Multicase. 

Les mer >>

CBK Distribusjon AS - fra kabel til AV og EL

Fra etableringen og frem til 2012 var CBK Distribusjon AS kjent som en tradisjonell nisjeleverandør av IT-relaterte produkter og periferiutstyr. Selskapet ønsket å vokse ytterligere og har vridd til nye områder.

Les mer >>

Multicase kundemagasin

Multicase kundemagasin utgis to ganger årlig. Les de siste utgavene her. 

Les mer >>

På lager: Sendes samme dag så fremt bestilling er lagt før kl 14
Leverandørlager: beregn 3-5 dagers leveringstid
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Ubekreftet levering: Ta kontakt med kundesenter på post@amentio.no for antatt leverings dato.
Varen bestilles når du ringer oss.
Varen befinner seg på fjernlager.
På lager: Sendes samme dag så fremt bestilling er lagt før kl 14
Leverandørlager: beregn 3-5 dagers leveringstid
På lager: Sendes samme dag så fremt bestilling er lagt før kl 14
Leverandørlager: beregn 3-5 dagers leveringstid
Ubekreftet levering: Ta kontakt med kundesenter på post@amentio.no for antatt leverings dato.