Rustet for videre vekst med Multicase

«Vi valgte Multicase for å få en ferdigløsning med nettbutikk og logistikksystmet i ett»

Bryggselv.no er historien om hjemmebryggingshobbyen som ble millionbedrift.
På litt over fire år har butikkjeden som importerer og selger ølbryggingsutstyr til både sluttbrukere, grossister og mikrobryggerier økt omsetningen fra 1,8 i 2011 til  et estimat på 120 millioner for 2015. En slik rakettvekst førte imidlertid med seg voksesmerter.
Et systembytte måtte til og selskapet er nå godt rustet for videre ekspansjon.  Bryggselv.no ble startet i januar 2011 av gründer og daglig leder Erik Schønsee. På det tidspunktet var hjemmebrygging av øl relativt ukjent her til lands og tilbyderne var få og lite spesialiserte.  
- Jeg fikk interessen for ølbrygging mens jeg studerte i Australia, forteller Schønsee. - Der bodde jeg tvers ovenfor en butikk som drev kun med dette.Da jeg kom hjem til Norge ønsket jeg å fortsette hobbyen, men oppdaget fort at utvalget var begrenset.
Det fantes ingen gode, rene bryggebutikker, og råvarene tilgjengelig var heller ikke av god kvalitet.

Omnikanal med kunnskap i fokus

Schønsee tok saken i egne hender og startet bryggselv.no. Innledningsvis var tanken å satse på nettbutikk som hovedkanal og kun ha et fysisk utsalgssted i Oslo i tillegg. I dag har bryggselv.no utviklet seg til en omni- kanal hvor nettbutikk og butikker spiller sammen, og hvor de fysiske utsalgsstedene har vist seg å være mye viktigere enn først antatt. 

 

- Jeg visste at kunnskap og service ville være viktig. Skal man starte med ølbrygging trenger man veiledning og informasjon. Man kan formidle mye av dette via nett og nettbutikken, men det viser seg at veldig mange foretrekker en personlig touch.  

 

I Bryggselv er derfor kunnskap satt i førersetet. Schønsee anser at 85 % av de ansatte i Bryggselv er hjemme- bryggere. Dette gjør noe med miljøet innad i bedriften. Fokus på kunnskap og service gjennomsyrer alle ledd, noe som til syvende og sist kommer kundene til gode. Han tror veiledning og kunnskap er hoved- årsaken til at så mange foretrekker de fysiske butikkene, i hvert fall i en oppstartsfase. 
I kjølvannet av suksessen med butikken i Oslo er det åpnet utsalg i Stavanger, Kristiansand, Arendal, Larvik og i midten av september åpnet en helt ny butikk på Slependen i Asker. 

 

Bryggselv.no har planer om å åpne flere butikker i tiden fremover.  Bergen, Trondheim og Tromsø står for tur selv om rekkefølge og tidspunkt enda ikke er avklart. Og en ekspansjon mot Sverige er også under planlegging. 

Voksesmerter

En nesten eksplosiv økning i etterspørselen etter bryggeutstyr de siste årene har gitt fantastiske omsetningstall. Samtidig, i takt med at omsetningskurven pekte oppover, ble imidlertid kaoset på bakrommet stadig større. 
- En periode vurderte jeg om vi skulle prøve å bremse utviklingen,  innrømmer Schønsee. Ordrene tikket inn, men lagerstyringssystemet vårt hang ikke med. Det ble mye armer og bein, og vi slet til tider med å være leveringsdyktige. 

 

Bryggselv.no prøvde først å utvikle det eksisterende systemet til å håndtere den økende pågangen, men det viste seg å være for krevende både tids- og kostnadsmessig. 

 

Forretningssystem og netthandel i ett

Skulle utviklingen fortsett måtte det investeres i nytt forretnings- system og for Erik Schønsee og Bryggselv.no falt valget til slutt på Multicase. 

- Hovedårsaken til at vi valgte Multicase var at vi da fikk en ferdigløsning med nettbutikk og logistikksystem i ett. Vi var i utgangspunktet fornøyd med den nettbutikkløsningen vi hadde fra før, men å få et ERP-system som hang sømløst sammen med nettbutikken fremstod som et stort pluss. Vi fikk presentert et solid system, spesialtilpasset for varehandel og som har de funksjoner vi trenger med kassesystem for butikk, netthandel, ordre-, lager- og logistikkstyring og gode rapporteringsverktøy. Så langt virker det å innfri forventningene. 

Bryggselv.no gikk over til Multicase i juni i år. Samtidig ble nettbutikken relansert i ny drakt og med flere nye, spennende funksjoner. 

Videre utvikling

- Vi vil gjøre det enkelt for kunder å handle hos oss, og vi er opptatt av å yte service. Vi vet at kunnskap, veiledning og instruksjoner er viktig. Neste steg for oss er å gjøre nettbutikkene enda mer brukervennlige med guider, oppskrifter, videoer med mer.
Schønsee tror ølbrygging hjemme er kommet for å bli, og at trenden vil fortsette å øke. - Fremdeles er det relativt få totalt sett som driver med dette, men interessen er helt klart økende. Forutsatt at det ikke kommer en lovendring som forbyr dette, så ser fremtiden lys ut.

 

Sentral og lokal nettbutikk

Alle Bryggselv.no butikkene er egne foretak. I tillegg til en sentral nettbutikk ønsket Bryggselv.no en løsning der også de fysiske butikkene i kjeden fikk ta del i netthandelen. Et viktig kriterium var at publisering, kampanjer etc. skulle styres fra Bryggselv sentralt.


Resultatet ble en løsning som gjør at de lokale butikkene ikke trenger å ha medarbeidere med kompetanse på netthandel og publisering. Produktinformasjon registreres og vedlikeholdes sentralt, slik at de lokale butikkene kan konsentrere seg fullt ut om butikkdriften. Ordre som legges mot en av de lokale nettbutikkene blir håndtert og levert ut av butikken. Butikken får også inntekten av salget.

 

- En slik løsning sikrer en helhetlig profil og den samme gode, produktinformasjonen over hele linjen, forklarer Erik Schønsee. - Dette åpner også for at de lokale nettbutikkene kan ha unike kampanjer, priser og lagerstatus. Kunder som besøker bryggselv.no bestemmer selv om de ønsker å handle i den sentrale nettbutikken eller i en knyttet til en lokal butikk. Man kan når som helst bytte over fra den ene til den andre butikken uten å miste handlekurven.

 

Tilgjengelighet sentralt og lokalt

Det å kunne vise kunden om varen finnes på lager er helt essensielt for å lykkes med netthandel. For Bryggselv.no var det derfor viktig å kunne vise tilgjengeligheten både for det lokale lageret og det sentrale lageret i nettbutikken.


Skulle produktet være utsolgt lokalt, ser kunden at varen finnes på det sentrale lageret og kan skaffes til veie innen kort tid eller man kan velge å handle fra den sentrale nettbutikken i stedet.

 

 

 

 

 

Referanser