Rustet for videre vekst med Multicase
Bryggselv.no er historien om hjemmebryggingshobbyen som ble millionbedrift. På litt over fire år har butikkjeden som importerer og selger ølbryggingsutstyr til både sluttbrukere, grossister og mikrobryggerier økt omsetningen fra 1,8 i 2011 til et estimat på 120 millioner for 2015. En slik rakettvekst førte imidlertid med seg voksesmerter. Et systembytte måtte til og selskapet er nå godt rustet for videre ekspansjon.
Bryggselv.no ble startet i januar 2011 av gründer og daglig leder Erik Schønsee. På det tidspunktet var hjemmebrygging av øl relativt ukjent her til lands og tilbyderne var få og lite spesialiserte.
- Jeg fikk interessen for ølbrygging mens jeg studerte i Australia, forteller Schønsee. - Der bodde jeg tvers ovenfor en butikk som drev kun med dette. Da jeg kom hjem til Norge ønsket jeg å fortsette hobbyen, men oppdaget fort at utvalget var begrenset. Det fantes ingen gode, rene bryggebutikker, og råvarene tilgjengelig var heller ikke av god kvalitet.
Omnikanal med kunnskap i fokus
Schønsee tok saken i egne hender og startet bryggselv.no. Innledningsvis var tanken å satse på nettbutikk som hovedkanal og kun ha et fysisk utsalgssted i Oslo i tillegg. I dag har bryggselv.no utviklet seg til en omni- kanal hvor nettbutikk og butikker spiller sammen, og hvor de fysiske utsalgsstedene har vist seg å være mye viktigere enn først antatt.
- Jeg visste at kunnskap og service ville være viktig. Skal man starte med ølbrygging trenger man veiledning og informasjon. Man kan formidle mye av dette via nett og nettbutikken, men det viser seg at veldig mange foretrekker en personlig touch.
I Bryggselv er derfor kunnskap satt i førersetet. Schønsee anser at 85 % av de ansatte i Bryggselv er hjemme- bryggere. Dette gjør noe med miljøet innad i bedriften. Fokus på kunnskap og service gjennomsyrer alle ledd, noe som til syvende og sist kommer kundene til gode. Han tror veiledning og kunnskap er hoved- årsaken til at så mange foretrekker de fysiske butikkene, i hvert fall i en oppstartsfase.
I kjølvannet av suksessen med butikken i Oslo er det åpnet utsalg i Stavanger, Kristiansand, Arendal, Larvik og i midten av september åpnet en helt ny butikk på Slependen i Asker.
Bryggselv.no har planer om å åpne flere butikker i tiden fremover. Bergen, Trondheim og Tromsø står for tur selv om rekkefølge og tidspunkt enda ikke er avklart. Og en ekspansjon mot Sverige er også under planlegging.
Voksesmerter
En nesten eksplosiv økning i etterspørselen etter bryggeutstyr de siste årene har gitt fantastiske omsetningstall. Samtidig, i takt med at omsetningskurven pekte oppover, ble imidlertid kaoset på bakrommet stadig større.
- En periode vurderte jeg om vi skulle prøve å bremse utviklingen, innrømmer Schønsee. Ordrene tikket inn, men lagerstyringssystemet vårt hang ikke med. Det ble mye armer og bein, og vi slet til tider med å være leveringsdyktige.
Bryggselv.no prøvde først å utvikle det eksisterende systemet til å håndtere den økende pågangen, men det viste seg å være for krevende både tids- og kostnadsmessig.