Hvordan vokser man fra 65 til 230 millioner i omsetning uten å øke bemanningen betraktelig? Hos Isopartner har svaret vært en kombinasjon av nye systemer, smarte lokaler og en bedriftskultur preget av samhold.
Prosjektansvarlig Mette Regi-Olsen har stått midt i utviklingen siden 2010, og tar oss med inn i hverdagen hos en grossist som leverer til alt fra isolatører og rørleggere til store industriselskaper som Aker og Bergen Group.
Isopartner er i dag en av Norges ledende grossister innen teknisk isolasjon. Kundene spenner fra små håndverksbedrifter til tunge aktører innen olje, gass og maritim sektor. Selskapet har fire avdelinger i Norge – i Oslo, Bergen, Trondheim og Moss – og er en del av det belgiske konsernet Ipcom, som samler rundt 80 selskaper i 19 land.
Da Mette startet i bedriften, tilbake i 2010, var Isopartner en solid bedrift med 65 millioner i omsetning. Med kun 22 ansatte, har de nå økt dette til 230 millioner.
– Det er menneskene og kulturen som er nøkkelen, sier Mette. Men hun legger ikke skjul på at teknologien har vært en avgjørende medspiller:
– Vi hadde aldri klart denne veksten uten systemene som gir oss oversikt og kontroll.
En av de store vendepunktene kom i 2012. Et par år tidligere hadde selskapet implementert Multicase som et samlende system for drift og netthandel. Nå flyttet de også inn i splitter nye lokaler på Årvollskogen. Lageret var større, logistikken bedre og de ansatte fikk fasiliteter som gjorde hverdagen enklere:
– Vi gjorde oss klare til å vokse. Plutselig kunne vi håndtere mer, uten å måtte løpe fortere, forteller Mette.
På lageret er det skanneren som styrer dagen.
– Det er min lille baby, sier Mette og ler.
Innføringen av skanning og lokasjonsstyring forandret arbeidsflyten totalt. Før var det opp til erfaring og hukommelse å finne varene raskt. Nå kan en nyansatt få en skanner i hånden og bli operativ på første dag. Systemet viser vei, varsler hvis du står feil og sikrer at riktig vare havner i riktig ordre. Mette peker på en av reolene på lageret, og sier:
– Vi byttet ut strekkodene med QR-koder. Lagermedarbeiderne kan nå stå litt lengre unna for å skanne, og det sparer vi mye tid på. Små grep kan få mye å si.
For ledelsen har kontrollen blitt mer visuell. På store skjermer tikker ordrene inn i sanntid gjennom dashbordet Business Analyze, koblet direkte mot Multicase.
– Vi kan bokstavelig talt følge vareflyten minutt for minutt. Det gir oss en trygghet vi aldri hadde før, og det gjør det lettere å ta beslutninger når tempoet er høyt, forteller hun.
Kundene merker også forskjellen. Mange legger nå inn bestillingene selv via Isopartners Multicase-baserte webshop. For kundeservice betyr det mindre punching – og mer tid til veiledning.
– Kompetanseheving er det viktigste vi bruker den frigjorte tiden på, sier Mette.
Hun beskriver hvordan medarbeiderne kan sette seg ned med kundene og gi konkrete råd i stedet for bare å registrere ordre. Dette er viktig for å styrke relasjonen til kundene:
– De vet at vi kan faget vårt. Når de ringer, får de svar. Og når de bestiller, vet de at varene kommer til rett tid og sted, poengterer hun.
Mette vender stadig tilbake til kulturen som en nøkkel til veksten.
– Åpenhet, ærlighet og trygghet, det er det vi bygger på.
Hun beskriver en gjeng som støtter hverandre og finner løsninger sammen, enten det gjelder små problemer på lageret eller store beslutninger i ledelsen.
Systemene er aldri viktigere enn menneskene, men de legger til rette for at menneskene kan lykkes.
– Vi hadde ikke vært der vi er i dag uten teamet vårt. Men vi hadde heller ikke klart det uten verktøyene som gjør oss effektive og gir oss kontroll.»
Resultatet er en bedrift som har klart å vokse kraftig – uten å miste fotfestet.