Fra kabel til AV og EL

Fra etableringen i 2001 og frem til 2012 var CBK Distribusjon AS stort sett kjent som en tradisjonell nisjeleverandør av IT-relaterte produkter og periferiutstyr. Selskapet ønsket å vokse ytterligere, men innså at det var vanskelig uten å gjøre grep. Svaret ble en gradvis vriding mot nye satsningsområder, noe som har gitt resultater.

– Går vi fem-seks år tilbake og spør forhandlere hva de assosierer med CBK, så var svaret utelukkende «kabler og dippedutter», humrer Lars Seeberg. Han er administrerende direktør i selskapet, en jobb han har hatt siden 2012. Fra 2013 startet de en gradvis snuoperasjon som har gjort at selskapet på få år har økt omsetningen med over 100 millioner kroner. Veksten i 2016 var formidabel. Selskapet økte da fra 123 millioner i 2015 til 165 millioner. Slikt blir lagt merke til.


“Kabelselskap”

Kabler, og da primært nettverks- kabler, var utspringet for selskapet og utgjør på mange måter selve ryggraden i produktporteføljen. I starten drev de hovedsakelig videresalg av etablerte merker.  Etter hvert som selskapet opparbeidet et større volum, henvendte de seg direkte til fabrikker i Østen for spesialtilpasninger og egenproduksjon. De senere årene har andelen egenproduserte kabler gått fra å utgjøre rundt 10% av kabelsalget til nesten 100%. Nå gjøres bare noen få støttekjøp i Europa i tillegg. 

– Vi har nå over 3000 unike vare- nummer bare innen kategorien kabler som ukentlig ankommer vårt lager, forteller Andreas Sandvik. Han er Salgs- og konseptansvarlig i bedriften og tar oss med på en omvisning i lokalene. Både kontorer og lager er samlokalisert, noe som gjør ting mye enklere.  

– Det er mye varer inn og ut hele tiden, og vi er helt avhengig av gode systemer for håndtering av ordrer og allokering. Med Multicase har vi alltid full kontroll over hvilken kunde som skal ha hvilken vare til hvilken tid. 


Vridning bort fra kabelnisje

Frem til 2012 var CBK Distribusjon AS en tradisjonell nisjeleverandør. Den voldsomme veksten de siste årene skyldes ifølge Seeberg i stor grad villigheten til å tenke nytt.  

– Blir man sittende med samme kundemasse og portefølje over lang tid er det vanskelig å vokse organisk, poengterer han. – Veksten i markedet vi opererer i er relativt flat, og det er vanskelig å ta markedsandeler. Vi innså at vi måtte snu både tankegangen og fokuset internt for å oppnå det vi ønsket. Kabler er fremdeles en sentral del av virksomheten vår, men vi har funnet flere viktige ben å stå på.

CBK Distribusjon AS tilbyr nå også nettverk, datarom, møterom og elementer til kontorplassen. – Kort fortalt kan vi levere alt du finner i et SMB kontormiljø. I de senere år har vi forenklet og rendyrket ting enda mer og oppgir nå AV, infrastruktur og tilbehør som våre hovedsatsninger. Likevel er mye av de gamle kategoriene fremdeles med oss. 

Nytt for CBK Distribusjon AS er en massiv satsning mot AV-installa- tører og EL-installasjonsbransjen. – Erfaringen vår på disse områdene var begrenset til tilleggsutstyr som kabler og veggfester. Vi måtte virkelig satse, både på nye produktområder og ikke minst tilegning av ny kompetanse, innrømmer Seeberg. 

Det fristet å utvikle egne produkter også innen den nye satsningsområdene rundt AV og EL. Foreløpig har selskapet to egne merkevarer: Kabler og IT-tilbehør selges under navnet Linkit. AV-produktene har fått merket Stoltzen. 


Produsent og distributør

– Vi er med andre ord både produsent og distributør, noe som for forhandlere oppleves som en styrke, sier Seeberg. – Vi kjøper ikke bare opp standardprodukter og slenger på vår egen logo. Vi jobber med design og produktutvikling, og både skreddersøm til kunder og tilpasning til norske det norske markedet samt god kvalitet er områder vi bruker mye tid og ressurser på. 

Seeberg legger heller ikke skjul på at det er gode marginer å hente på egne merkevarer. – Det er knalltøff konkurranse og små marginer, spesielt på det etablerte merkevarene. Med egne merkevarer også innen EL-installasjon og AV eier vi hele verdikjeden og får bedre marginer i alle ledd. Dette kommer i sin tur også sluttkunden til gode. 

 


Vokse med kontroll

Etter flere år med vekst på rundt 30-40% og rakettutviklingen i 2016, ønsker Lars Seeberg å poengtere viktigheten av å vokse med kontroll.  – I det legger jeg spesielt å ikke la nysatsninger gå på bekostning av eksisterende kunder og business. Vårt mål har vært å vokse og utvide spennvidden vår, ikke å fjerne oss fra det som er selve kjernen av hvem vi er. 

Seeberg er overbevist om at bedriftskulturen er viktig i en slik prosess. – Vi har etablert en krystallklar visjon om å være 1.valget for våre kunder og alle vi samarbeider med.  Bak det ligger et grundig nedfelt verdisett bygget opp rundt presisjon, entusiasme og det å være målrettet. Bærebjelkene i et godt selskap er etter mitt syn god kultur, gode systemer og god kompetanse 


Forretningssystem man kan vokse med

CBK Distribusjon AS ser tilbake på 2016 som et viktig vekstår. – Det krevde mye, både i investering og kapitalbindinger, og ikke minst av våre ansatte. Veksten var planlagt, og heldigvis stod vi godt rustet rent systemmessig, ikke minst takket være Multicase, berømmer Seeberg. 

Multicase forretningssystem og nett- handel var allerede etablert i bedriften da Lars Seeberg kom om bord. Da han oppdaget det, jublet han.  – Jeg har et helt spesielt forhold til Multicase, medgir han muntert. Seeberg jobbet nemlig i Itegra Distribusjon AS i 1999 da bedriften ble Multicase sin aller første kunde. 

–  Multicase var bra allerede da Itegra Distribusjon AS var pilotkunde, men det er ingen tvil om at utviklingen har vært formidabel. Jeg tør påstå at det i dag ikke finnes bedre forretningssystem for selskaper som driver varesalg. Hadde CBK Distribusjon AS ikke allerede hatt Multicase da jeg startet, ville jeg jobbet hardt for å få byttet, innrømmer han.

Spesielt berømmer Seeberg klientdelen av systemet. – Logistikkmotoren i systemet er utrolig bra, med alt fra allokeringer til ordre- og salgssystemer. Og ikke minst, så er det et skalerbart system som vokser med bedriften uten at man trenger tunge oppgraderinger eller ekstramoduler. Det er en enorm styrke, og noe vi absolutt har fått testet de siste årene. Jeg kan skrive under på at det fungerer.


Jobber for videre vekst

CBK Distribusjon AS har på ingen måte nådd taket enda. – 2017 blir et år uten de store investeringene, men vi skal fortsatt satse tungt, spesielt for å videreutvikle de nye områdene, forteller Seeberg. 

Nylig ble også nettbutikken relansert i nytt responsivt design.  – Overgangen ble behøring markert internt. Den nye nettløsningen har gitt oss et virkelig løft.

 – Vekst er en egen øvelse og det er i bunn og grunn en balansekunst mellom fokus, mennesker og systemer. Slik situasjonen vår er nå, er dette et luksusproblem vi lever godt med, avslutter Seeberg med et smil.  

 

På lager: Sendes samme dag så fremt bestilling er lagt før kl 14
Leverandørlager: beregn 3-5 dagers leveringstid
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Ubekreftet levering: Ta kontakt med kundesenter på post@amentio.no for antatt leverings dato.
Varen bestilles når du ringer oss.
Varen befinner seg på fjernlager.
På lager: Sendes samme dag så fremt bestilling er lagt før kl 14
Leverandørlager: beregn 3-5 dagers leveringstid
På lager: Sendes samme dag så fremt bestilling er lagt før kl 14
Leverandørlager: beregn 3-5 dagers leveringstid
Ubekreftet levering: Ta kontakt med kundesenter på post@amentio.no for antatt leverings dato.