Solid opptur med bratt friluftsliv!

VPG startet som et klassisk hobbyprosjekt i en hybel med dobbel ISDN-linje og en pasjon for topptur. Siden den gang har det gått fort – ikke bare ned- over fjellsidene, men også opp- over, rent omsetningsmessig. 

Forhistorien er i og for seg ikke spesielt unik. Som mange andre selskaper startet VPG.no som en hobbygreie. – Vi startet opp like etter videregående, erindrer Rune Kvalsnes. Han har vært med fra starten av og er nå daglig leder i bedriften.

– Vi var tre kompiser som startet på null tilbake i 2000, og skal vi være ærlig så gjorde det vel først og fremst for å skaffe oss billig utstyr. Vi kunne ingenting om butikkdrift og enda mindre om netthandel. Det vi derimot kunne mye om, var å bruke utstyret. 


Gründerne av VPG Rune Kvalsnes Trond Aalde, Trygve SandveLidenskap til produktene

Og nettopp dette – kunnskap – er selve kjernen i VPG. – Vi var alle lidenskapelig opptatt av spesiwelt topptur og klatring, forteller Kvalsnes. – Gå på ski og kjøre ned. For så vidt et ganske smalt segment, men det gjorde at vi kunne mye om produktene, og dette ble vår konkurransefordel. 

VPG har bygd seg opp som faghandel og har vokst til å bli en av de største leverandørene av sportsutstyr innenfor segmentet de internt har gitt navnet «bratt friluftsliv». Topptur, ski og klatring spesielt står i fokus.

– Vi er veldig gode på det vi driver med, konstaterer Kvalsnes ubeskjedent. Alle som jobber hos oss har et lidenskapelig forhold til en eller flere av de aktivitetene vi har spesialisert oss på. Dette er noe vi har klart å holde på, til tross for sterk vekst. 


Nærhet til fjellet

En av hovedgrunnene til dette er trolig beliggenheten. VPG holder nemlig til i Oppdal, viden kjent for sine fantastiske fjellopplevelser, vinter så vel som sommer. – Det er et veldig aktivt miljø for «bratt friluftsliv» her og de som jobber hos oss har tatt et livsstilvalg om å bo her med nærhet til naturen. Det vi jobber med på dagtid praktiserer vi i fritiden, gjerne sammen også. Slikt blir det godt miljø av. 

Alle de tre som startet VPG, Rune Kvalsnes, Trygve Sande og Harald Harstad, er fremdeles involvert i bedriften, de to første aktivt, mens Harald sitter i styret. Faktisk så har kun to personer sluttet i løpet av de 17 årene siden de startet opp. Sykefraværet er også svært lavt. – Vi har som grunnfilosofi at dette skal være en god plass å jobbe. Er folk fornøyd, så blir de lenger. 


 


Fusjon med 7 Blåner

I 2006 slo VPG seg sammen med 7 Blåner. – 7 Blåner ble startet av Trond Aalde omtrent samtidig som vi startet VPG. Vi hadde mest fokus på sommerrelaterte produkter og han mer vinteraktiviteter. Etter at han flyttet fra Trondheim til Oppdal ble vi etter hvert godt kjent og gode venner. Det ble naturlig å slå seg sammen. Rune smiler. – Vi har ikke angret på det. 

Mens VPG.no er vinduet mot sluttkunder henvender 7 Blåner seg til forhandlere. – Vi selger stort sett til alle de norske sportsbutikkene, både kjeder og frittstående spesialbutikker. 


Bratt lærekurve

Mye har skjedd siden etableringen, og læringskurven har vært bratt, uten at det har skremt noen av dem. Tvert imot.

– Vi liker både når det er bratt og går fort, humrer Rune men innrømmer at det har vært mye jobb. Samtidig er han veldig takknemlig for at de gav seg i kast med netthandel allerede ved oppstarten. – En kompis satte opp den første nettbutikken vår for 10.000 kr og vi ante ikke hva vi drev med. Men på den tiden var det rom for å prøve å feile, nettopp fordi konkurransen på nett var mye mindre. 

I dag er situasjonen en helt annen. – Vi har en stor nettbutikk, og det er viktig å henge med på utviklingen. Vi har akkurat foretatt en stor oppgradering som har krevd mye tid og ressurser, men resultatet har blitt veldig bra. Spesielt er vi godt fornøyd med hvordan webshopen fra Multicase nå utnytter hele bredden av skjermen og forbedringene i filtreringen. Dette er ting som hever handleopplevelsen for kundene. 


Det viktige systembyttet

Veksten kommer raskt og i 2009 hadde omsetningen nådd 36 millioner. – Da begynte det samtidig å bli veldig kaotisk i bakkant, medgir Kvalsnes. – På den tiden brukte vi Visma Global og uten lokasjonsstyring på lageret. Vi var rett og slett nødt til å gjøre noe. I tillegg var integrasjonen mellom nettbutikken og Visma langt fra god nok. 

VPG var nær ved å signere med en annen leverandør da Multicase presenterte seg og insisterte på et møte. – Vi angrer ikke på at vi takket ja og skjønte raskt at dette var løsningen for oss. Multicase hadde alt vi trengte. I hvert fall nesten. 

For VPG er en vesentlig andel av salget er skipakker. Det var derfor viktig å kunne tilby en fleksibilitet i nettbutikken for kunder til å gjøre endringer etter behov. Dette var en funksjonalitet Multicase ikke hadde på den tiden. – Vi satte som en forutsetning for å signere at de kunne komme opp med en konfigurator, smiler Rune. Multicase tok utfordringen og leverte. 
 


Vokser med Multicase

Året etter at Multicase var implementert vokste omsetningen til 50 millioner og det påfølgende året 70 millioner. I 2017 ligger VPG an til en omsetning på 135 millioner og har vokst jevnt med ca 30 % i året og med overskudd hvert år. – Det er veldig befriende å ha et så godt system på plass. Automatikken i ordrehåndteringen alene sparer oss for mye tid og bry. Det har vist seg å være et system man kan vokse med uten store investeringer og omfattende oppgraderinger.

I dag bruker VPG så å si alle funksjonene i Multicase. – Vi har både nettsalg, kasseløsning, lager og full pakke. Det er utrolig deilig å ha et så komplett system hvor man slipper å forholde seg til en rekke andre applikasjoner.  For oss som driver både fysisk butikk, nettbutikk og engros så er det en lettelse å slippe å gjøre arbeidet tre ganger. Multicase sparer oss for mye tid. 


Nødvendig automatisering

– Vi var nok mer konservative da vi startet opp, medgir Kvalsnes. For et selskap som alltid har hatt fokus på kunnskap, så var kundekontakten viktig helt fra starten av. – Vi var veldig opptatt av å prate med alle kundene innledningsvis og ønsket å være personlige. Hadde vi fortsatt på den måten, så hadde vi vært dobbelt så mange ansatte nå. Med Multicase har vi sett verdien av automatisering og digitalisering. Tiden det frigjør er uvurderlig. 


Personlig vri

Selv om brorparten av salget nå går via nett, har VPG likevel beholdt butikken i Oppdal.  

– Butikken her er liten, og mest for merkevaren. Likevel opplever vi ofte at kunder kommer langveis fra for å nyte godt av kompetansen vår. VI har et godt rykte og rennomme og for mange er det verdifullt å kunne møte oss direkte.  I tillegg er den et viktig knutepunkt for både for ansatte og nærmiljøet.

Og det er ikke vanskelig å forstå hvorfor. Mens vi prater så har vi plassert oss ved kaffemaskinen midt i butikken. Med jevne mellomrom stopper både ansatte og kunder opp. Her er det også både sofa og TV og de ønsker at folk benytter seg av det. – Vi viser alltid tegnefilmer på lørdager, innrømme Rune. Det er populære blant ungene og foreldrene har god tid til å ta for seg av det rikholdige innholdet i butikken, eller slå av en prat. 


Vær, vind og veien videre

Til tross for sterk vekst gjennom mange år så er fremtiden ikke helt uten trusler. 
– Det er tungt å konkurrere med de store, innrømmer Rune Kvalsnes. – Det blir stadig lettere å handle også fra utlandet, og store multinasjonale selskaper har mer ressurser både til markedsføring og utvikling. Vi har forstått viktigheten av holde oss oppdatert og fremoverlent. 

Som nordmenn fleste er også VPG opptatt av været. – Vi er sensitive for vær og vind, og krysser alltid fingrene for en god, kald og snøtung vinter. Heldigvis er det alltid steder i Norge hvor det er snø, så sånt sett er det bra at vi har hele landet som nedslagsfelt. Er det snødump på Østlandet en helg, så går telefonen vår varm på mandagen, smiler Kvalsnes. 

Planen fremover er å satse videre i samme spor, og veksten viser ingen tegn på å stoppe opp. Tvert imot. – Vi flyttet inn i 1100 m2 lager i 2014, og kapasiteten er allerede i ferd med å bli sprengt. Men, avslutter Rune Kvalsnes fornøyd, dersom det er prisen for vekst, så er den vel verdt å betale. 
 

På lager: Sendes samme dag så fremt bestilling er lagt før kl 14
Leverandørlager: beregn 3-5 dagers leveringstid
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Ubekreftet levering: Ta kontakt med kundesenter på post@amentio.no for antatt leverings dato.
Varen bestilles når du ringer oss.
Varen befinner seg på fjernlager.
På lager: Sendes samme dag så fremt bestilling er lagt før kl 14
Leverandørlager: beregn 3-5 dagers leveringstid
På lager: Sendes samme dag så fremt bestilling er lagt før kl 14
Leverandørlager: beregn 3-5 dagers leveringstid
Ubekreftet levering: Ta kontakt med kundesenter på post@amentio.no for antatt leverings dato.