Multicase fra starten
Multicase har vært med som forretningssystem helt siden oppstarten i 2000. – Jeg var ikke en del av selskapet den gang, men har forstått at det var et naturlig valg, smiler Ulf. Forretningssystemet hadde sitt utspring fra samme bransje og det var nok også et pluss at Multicase var en lokal aktør.
– Jeg tør påstå at Multicase har vært en av suksessfaktorene for Telefast AS gjennom årene, slår Ulf fast. Han innrømmer åpenhjertig at selskapet underveis har sett på andre systemer, uten å finne noe bedre alternativ. Telefast AS gjennomført nylig en stor evaluering og analyse av egen virksomhet med hjelp av ekstern konsulent. Der ble det konkludert med at de hadde den best egnede løsningen allerede. Dette overrasket ikke Ulf.
– Vi har brukt Multicase i en årrekke og kjenner systemet godt. Vi har dessuten gjort en del tilpasninger underveis og lagt på moduler og annet som man ikke enkelt kan finne gode alternativer til hos andre aktører. Vi får mer igjen for å bruke systemet vi har effektivt og videreutvikle det vi måtte trenge av ekstra tilpasninger.
Multicase til det meste
På spørsmål om hvilke Multicase-funksjoner de benytter er Ulfs kontante svar «det meste». – Klienten er motoren. Nettbutikken vår har frem til nå vært ganske enkel siden den har vært en lukket forhandlershop, men nå som vi åpner den så ser vi på muligheten for flere tilpasninger.
På lagersiden har Telefast AS investert i WMS-systemet eWMS fra Element Logic og AutoStore. Dette fungerer ifølge Ulf svært bra. – Vi har 6500 kasser og de nyeste robotene, så kapasiteten er god. Vi jobber også med et pilotprosjekt hvor vi ønsker å bruke robotarmer til å plukke varene fra AutoStore for å bli enda mer effektive.
I slutten av 2016 flyttet Telefast driftsmiljøet «opp i skyen». – Vi benytter samme løsning som Multicase, altså Braathe Gruppen AS. Det var et smart valg for oss som ønsker å drive butikk og ikke serverdrift, forteller Ulf.
Telefast AS er også svært fornøyd med de integrerte løsningene knyttet til oppdateringer av prislister, produktinformasjon, ordrebekreftelser med mer. – Vi har en kraftig integrasjonsmotor mot Multicase, og den fungerer så bra at det er en fryd. Den biten er bare helt rå, berømmer Ulf.
God support
Et annet område han også berømmer er supportapparatet hos Multicase. – Internt hos oss jobber vi med å være strukturert med hvem som har dialogen mot Multicase. Vi har erfart at det fungerer best, og gir mest effektiv kommunikasjon. Supportavdelingen hos Multicase svarer raskt, og i tilfeller hvor ting virkelig brenner er oppfølgingen rask og god.
Tilsynelatende virker det som at Andersen kun har lovord å komme med. På spørsmål om det er noe han er mindre fornøyd med så trekker han frem et savn om mer løpende oppfølging. – Jeg skulle gjerne ønske at vi noen ganger kunne tatt en statussjekk uten at det nødvendigvis er noe som skulle endres eller utvikles.
Garasjetid
I tillegg til en bredere satsning på kjernevirksomheten, er eierne av Telefast AS også en av hovedeierne bak en ny, spennende nettbutikk som ble lansert i november 2019.
– Garasjetid.no har som ambisjon å bli størst i Norge innen bilpleiemarkedet i løpet av en treårsperiode. Hovedmålgruppen er konsumentmarkedet og nettbutikken ble lansert 12. november, forteller Ulf. Sentralt i teamet bak satsningen finner vi blant annet Bjørn-Aage Bredal som har mange års erfaring innen bransjen som «Bilpleiekongen» og anses som en av de fremste autoritetene på bilpleie i Norge.
På systemsiden er både forretningssystem og nettbutikkløsning levert av Multicase. – Vi ønsker å få stordriftsfordeler, og både nettbutikk og lager driftes fra Telefast sine lokaler i Sandefjord, forklarer Andersen. Med knallhard satsning spesielt mot sluttbruker har Telefast og Garasjetid utfordret Multicase til å få til en enda råere nettbutikk. – Siden denne nettbutikken først og fremst er myntet på sluttbrukere har vi også lagt på en del moduler Telefast som distributør ikke har hatt bruk for.
Veien videre
På spørsmål om vi kan forvente oss flere slike satsninger fremover så er ikke Andersen fremmed for det. – Det ligger litt i kortene at dersom Garasjetid fungere bra, så er vi åpne for flere slike prosjekter. Vi har systemene og kapasiteten på plass, og kan vi finne et område som kanskje har en motsatt sesongtopp fra Garasjetid, så vil det være en ekstra god match.
Geografisk sett har Telefast ingen planer om ekspansjon, i hvert fall ikke på egen hånd. – Det måtte i så fall være via våre kunder, fastslår Ulf. Vi er godt fornøyd med hvor vi er nå, både geografisk og organisatorisk.