TT Micro AS - med teft for nisjer!

TT Micro AS er antagelig mest kjent for sine radioer, men ved nærmere øyesyn kan selskapet skilte med et stort og variert produktspekter.
TT Micro AS hadde sin spede start i 2001, forteller eier Tom Vedvik. – Selskapet startet med distribusjon av promilletestere. På den tiden kom lovendringen hvor promillegrensen ble senket fra 0,5 til 0,2, og naturlig nok økte etterspørselen av slike produkter. Jeg vil påstå at dette er et godt eksempel på kjernen i det vi driver med, nemlig nisjeprodukter hvor det finnes få eller ingen andre tilbydere på markedet. Vi er forresten fremdeles markedsleder på slike testere, legger Vedvik til med et smil.
Fra enmannsforetak til satsning
De første årene var TT Micro AS et enmannsforetak. – Det ble litt stebarnlig behandlet en periode, medgir Vedvik. Jeg var involvert i andre ting og hadde ikke full fokus. I 2005 bestemte jeg meg for å gjøre en restart og få inn flere produkter.
Nok en gang skulle ny lovgivning være toneangivende for videre satsning. – Den nye loven om bruk av handsfree i bil åpnet dører, erindrer Vedvik. Vi fikk agentur på Supertooth og solgte i stort volum. Nå er det markedet litt over, men vi hadde gode salgstall i ca 10 år.
Internettradio
På en messe i 2006 fikk TT Micro AS inspirasjon til deres neste storsatsning – radio med internett, DAB og FM.
– Allerede på den tiden var usikkerheten rundt FM og DAB et tema. Internett derimot visste vi alltid ville være der, så vi så dette som et smart satsningsområde.
Merket Pinell ble lansert i 2007. Radioen har fått navnet etter en øy i Karibien Tom og kona besøkte på bryllupsreise. – Pinell Supersound ble Norges mest solgte bordradio, forteller Tom stolt. De ansatte en egen industridesigner for å få det riktige designet. Lang batteritid tror han også bidro til suksessen. – Nå kommer en ny generasjon Pinell-radioer, kan Vedvik avsløre. De nye modellene Supersound 301, 501 og 701 blir de første lansert siden 2013.
Mobilutstyr, DAB og nye satsningsområder
I 2006 startet TT Micro AS med distribusjon av Cellularline mobil-
utstyr. – Dette området har vokst betraktelige, forteller Tom. I starten tilbød vi bare ladere. Nå har vi 400-500 produkter og omtrent 4000 forhandlere med distribusjon i hele Skandinavia.
TT Micro AS har også vært markedsleder på DAB i bil lenge. Merket Tiny Audio C5 er et biladapter mange kjenner til. – Vi har hele tiden hatt stor tro på DAB, forklarer Tom. Vi startet utviklingen av adapter til bil i 2012 og fikk det i salg fra 2013. Så langt har vi levert over 400.000 slike adaptere til bil, 80 % av dette i 2017. Dette tror vi vil fortsette. Også her er distribusjonen skandinavisk.
Siste tilskudd på treet er en fersk avtale med verdens største leverandør av briller, FGX International. – De leverer rundt 20 millioner par i året, og vi er godt fornøyd med å få en bit av det, medgir Vedvik tilfreds. En avtale med Circle K om distribusjon av disse produktene fra Q1 2019 er allerede på plass.
Nisjesatsning gir vekst
I dag teller TT Micro AS 17 ansatte. I tillegg har de 4 salgsagenter som dekker hele landet. Omsetningen i 2017 var på imponerende 276 millioner. – Vi ser veldig lyst på fremtiden, sier Tom Vedvik med et bredt smil. Vi har hele tiden hatt fokus på å finne nisjer i markedet, og prøver ikke å gå på det alle andre satser på. Dette har fungert fint for oss.
På spørsmål om hvor veien går videre, holder Vedvik kortene tett til brystet. – Vi har spennende ting på gang, svarer han hemmelighetsfullt.