Vokser med Multicase
Året etter at Multicase var implementert vokste omsetningen til 50 millioner og det påfølgende året 70 millioner. I 2017 ligger VPG an til en omsetning på 135 millioner og har vokst jevnt med ca 30 % i året og med overskudd hvert år. – Det er veldig befriende å ha et så godt system på plass. Automatikken i ordrehåndteringen alene sparer oss for mye tid og bry. Det har vist seg å være et system man kan vokse med uten store investeringer og omfattende oppgraderinger.
I dag bruker VPG så å si alle funksjonene i Multicase. – Vi har både nettsalg, kasseløsning, lager og full pakke. Det er utrolig deilig å ha et så komplett system hvor man slipper å forholde seg til en rekke andre applikasjoner. For oss som driver både fysisk butikk, nettbutikk og engros så er det en lettelse å slippe å gjøre arbeidet tre ganger. Multicase sparer oss for mye tid.
Nødvendig automatisering
– Vi var nok mer konservative da vi startet opp, medgir Kvalsnes. For et selskap som alltid har hatt fokus på kunnskap, så var kundekontakten viktig helt fra starten av. – Vi var veldig opptatt av å prate med alle kundene innledningsvis og ønsket å være personlige. Hadde vi fortsatt på den måten, så hadde vi vært dobbelt så mange ansatte nå. Med Multicase har vi sett verdien av automatisering og digitalisering. Tiden det frigjør er uvurderlig.
Personlig vri
Selv om brorparten av salget nå går via nett, har VPG likevel beholdt butikken i Oppdal.
– Butikken her er liten, og mest for merkevaren. Likevel opplever vi ofte at kunder kommer langveis fra for å nyte godt av kompetansen vår. VI har et godt rykte og rennomme og for mange er det verdifullt å kunne møte oss direkte. I tillegg er den et viktig knutepunkt for både for ansatte og nærmiljøet.
Og det er ikke vanskelig å forstå hvorfor. Mens vi prater så har vi plassert oss ved kaffemaskinen midt i butikken. Med jevne mellomrom stopper både ansatte og kunder opp. Her er det også både sofa og TV og de ønsker at folk benytter seg av det. – Vi viser alltid tegnefilmer på lørdager, innrømme Rune. Det er populære blant ungene og foreldrene har god tid til å ta for seg av det rikholdige innholdet i butikken, eller slå av en prat.
Vær, vind og veien videre
Til tross for sterk vekst gjennom mange år så er fremtiden ikke helt uten trusler.
– Det er tungt å konkurrere med de store, innrømmer Rune Kvalsnes. – Det blir stadig lettere å handle også fra utlandet, og store multinasjonale selskaper har mer ressurser både til markedsføring og utvikling. Vi har forstått viktigheten av holde oss oppdatert og fremoverlent.
Som nordmenn fleste er også VPG opptatt av været. – Vi er sensitive for vær og vind, og krysser alltid fingrene for en god, kald og snøtung vinter. Heldigvis er det alltid steder i Norge hvor det er snø, så sånt sett er det bra at vi har hele landet som nedslagsfelt. Er det snødump på Østlandet en helg, så går telefonen vår varm på mandagen, smiler Kvalsnes.
Planen fremover er å satse videre i samme spor, og veksten viser ingen tegn på å stoppe opp. Tvert imot. – Vi flyttet inn i 1100 m2 lager i 2014, og kapasiteten er allerede i ferd med å bli sprengt. Men, avslutter Rune Kvalsnes fornøyd, dersom det er prisen for vekst, så er den vel verdt å betale.