Lidenskap til produktene
Og nettopp dette – kunnskap – er selve kjernen i VPG. – Vi var alle lidenskapelig opptatt av spesiwelt topptur og klatring, forteller Kvalsnes. – Gå på ski og kjøre ned. For så vidt et ganske smalt segment, men det gjorde at vi kunne mye om produktene, og dette ble vår konkurransefordel.
VPG har bygd seg opp som faghandel og har vokst til å bli en av de største leverandørene av sportsutstyr innenfor segmentet de internt har gitt navnet «bratt friluftsliv». Topptur, ski og klatring spesielt står i fokus.
– Vi er veldig gode på det vi driver med, konstaterer Kvalsnes ubeskjedent. Alle som jobber hos oss har et lidenskapelig forhold til en eller flere av de aktivitetene vi har spesialisert oss på. Dette er noe vi har klart å holde på, til tross for sterk vekst.
Nærhet til fjellet
En av hovedgrunnene til dette er trolig beliggenheten. VPG holder nemlig til i Oppdal, viden kjent for sine fantastiske fjellopplevelser, vinter så vel som sommer. – Det er et veldig aktivt miljø for «bratt friluftsliv» her og de som jobber hos oss har tatt et livsstilvalg om å bo her med nærhet til naturen. Det vi jobber med på dagtid praktiserer vi i fritiden, gjerne sammen også. Slikt blir det godt miljø av.
Alle de tre som startet VPG, Rune Kvalsnes, Trygve Sande og Harald Harstad, er fremdeles involvert i bedriften, de to første aktivt, mens Harald sitter i styret. Faktisk så har kun to personer sluttet i løpet av de 17 årene siden de startet opp. Sykefraværet er også svært lavt. – Vi har som grunnfilosofi at dette skal være en god plass å jobbe. Er folk fornøyd, så blir de lenger.