Verdien av prosjektledere med brukererfaring
Visste du at flere av våre ansatte har vært i dine sko? I denne artikkelen får du møte to...
5 desember 2024 | Skrevet av Bjørn Lie
– Vi pleier å si at attributter er svaret på alt, sier senior systemkonsulent i Multicase,
Bjørn André Kildahl med et smil. Det ligger selvsagt en viss overdrivelse i det,
men jeg tror de fleste kunder vil bli overrasket over hvor stor fleksibilitet og kreativitet som ligger i dette verktøyet.
I dokumentasjonen kan man se at ulike markeringer i attributtabellen avgjør hvor attributtene kan velges og brukes. Man står også fritt til å legge opp attributter som er ment for mer generell bruk. Sistnevnte kan gi gode muligheter til kreativ bruk i de tilfeller det ikke finnes egne dedikerte felt til formålet, ifølge Bjørn André.
– Generelle attributter kan eksempelvis brukes i egendefinerte rapporter eller i kundetilpassede følgedokumenter for å dele tilleggsinformasjon med kundene, forteller Bjørn André.
– Har man behov for en mer produkttilpasset oppførsel på nettbutikken, som for eksempel at kjøpsknappen deaktiveres dersom man ikke har tilgjengelighet på et produkt, så kan attributter brukes til dette også.
– På lik linje med grunndata produkt kan man også koble attributter til kundene via egen fane i grunndata. Attributtene kan bl.a. ses på Kundeinfo-kortet, som kan hentes frem i alle prosesser når man har valgt en kunde. Kundeattributter kan også velges i utvalgte OLAP rapporter og gir brukeren mulighet for ytterligere dimensjoner i rapporteringen.
– Under selve attributten legger vi attributtverdiene. Det er disse som til sist gir oss den spesifikke informasjonen. Dersom vi har en attributt kalt “Bruksområde” med verdiene “Sjø”, “Fjell”, “By” og “Land kan verdiene brukes som produktfilter i nettbutikken og/eller søk internt i klienten.
Alle attributter og attributtverdier kan også språkstyres, og ønsket sorteringsrekkefølge kan settes helt ned på attributtverdi per språk. Blir det for mange attributter kan man gi dem gruppenavn slik at de er lettere å finne igjen ved vedlikehold av data.
– Mulighetene er altså omfattende, konkluderer Bjørn André. I mange tilfeller vil kunders behov kunne løses ved kreativt bruk av attributter i stedet for tid- og ressurskrevende utvikling.
For nettbutikker som ønsker å ha lagersalg for sine kunder, så kan dette enkelt og lettvint styres ved hjelp av attributter i grunndata produkt. Man oppretter et eget menypunkt for salget. Ved hjelp av attributter markerer man de produktene som skal knyttes til dette menypunktet. De vil da automatisk legges til der, samtidig som de også er synlige under sitt naturlige menypunkt i produkthierarkiet.
Bruk av attributtfilter på et menypunkt: Se film her
Visste du at flere av våre ansatte har vært i dine sko? I denne artikkelen får du møte to...
På ett eller annet tidspunkt blir systembytter uunngåelig for de aller fleste...
Å bytte system kan virke skummelt for mange. Men det blir litt mindre fryktinngytende om...
Meld deg på nyhetsbrevet vårt for tips, triks og siste nytt rett i innboksen