SEO i Multicase

5 desember 2024 | Skrevet av Bjørn Lie

Søkemotoroptimalisering i Multicase nettbutikkløsning

Multicase nettbutikkløsning har mange SEO-funksjoner innebygd i løsningen.
SEO-optimalisering av nettbutikken er et kontinuerlig arbeid hvor vårt hovedfokus er å sørge for en teknisk optimal løsning og spre kunnskap om hvordan dette kan utnyttes best mulig til våre brukere. 

Videre er ofte den største utfordringen å lage godt redaksjonelt innhold. Her har våre kunder gode forutsetninger for å lykkes siden de sitter på mye god kunnskap om sine produkter og kunder. For enkelte kan det også være en god løsning å få hjelp av en tredjepart til å utarbeide gode SEO-strategier og sette dem ut i live.

Teknisk SEO i Multicase

Søkemotoroptimalisering er et stort og komplekst fagområde med mange viktige temaer. Vårt hovedfokus som systemleverandør er å lage den beste tekniske løsningen, spre kunnskap om hvordan brukerne kan utnytte denne best mulig og fremheve viktigheten av godt innhold. Dette jobbes det kontinuerlig med og vi mener dette er fundamentalt for å kunne gjøre god søkemotoroptimalisering.

Titletags, metabeskrivelser og url'er

Google er verdens mest brukte søkemotor og mye av utviklingen av Multicase nettbutikkløsning er således fokusert på å tilpasse seg deres retningslinjer og algoritmer.

I tillegg til å lage godt innhold fordrer også grunnleggende søkemotoroptimalisering full kontroll over titletag, metabeskrivelse og url’er. Eksempelet under viser hva dette er i Google-søk.  

Titletag, eller tittelen om du vil, er den teksten som vises som overskriften i et søkeresultat. Du finner den samme teksten igjen som tittelen i fanen på browservinduet ditt.

Tittelen er svært viktig og har to hovedfunksjoner:

  •  Skal få potensielle kunder til å klikke på linken og
  •  Skal fortelle Google hva nettsiden inneholder. 

Metabeskrivelsen er en kort oppsummering på maks 150 tegn som skal fortelle mer om hva man kan forvente å finne på landingssiden. Dette er deres mulighet til å selge inn lenken til brukerne av søkemotorene.

Url’en eller nettstedsadressen, også viktig og den skal være lesbar og forståelig for mennesker. Denne er med på å fremheve nøkkelordene og hva siden handler om.

Titletags, metabeskrivelser og url'er i Multicase nettbutikkløsning

I Multicase nettbutikkløsning har du full kontroll over denne informasjonen, og sammen med innholdet på siden er du godt rustet til å kunne lage en rød tråd med fokus på de fraser og nøkkelord som du har kommet frem til som en del av din søkemotorstrategi.

For nettbutikker er det selvsagt svært viktig at alle produktinfosidene er søkemotoroptimalisert. I Multicase har vi full automatikk i forhold til dette i nettbutikkløsningen. All produktinformasjon registreres én gang i forretningssystemet. Titletag og metabeskrivelser er egne felt som kan fylles ut der om du ønsker detaljert kontroll over denne informasjonen.

Produktinformasjon fra forretningssystemet speiles ut i nettbutikken og publiseres automatisk med SEO-optimalisert oppsett, inkludert title tag, metabeskrivelse, url, og med H1, H2-tagger på produkttitler mm. Justering og tilpasninger er mulig for å optimalisere ytterligere.

Nettbutikkløsningen tilrettelegger godt for å kunne lage interessant innhold for både potensielle kunder og brukere, både kommersielt og redaksjonelt. Kommuniserer du godt med kundene og brukerne dine gjennom nettbutikken skaper du også god søkemotoroptimalisering. Det redaksjonelle innholdet kan enkelt kombineres med kommersielt innhold som annonser og kampanjer, og nettopp denne kombinasjonen er en av de store styrkene i nettbutikkløsningen, både med tanke på søkemotoroptimalisering og som et salgsfremmende verktøy.

Unngå kannibalisering med bruk av unike url'er

Hvis for eksempel et produkt eksisterer under flere forskjellige kategorier vil mange løsninger gi forskjellige url’er til samme produkt for hver kategori. Da vil Google se på disse sidene som unike sider med likt innhold. Siden det er samme produkt, vil sidene vil begynne å konkurrere med hverandre. Hver av disse sidene vil da få en dårligere rangering enn om Google hadde tolket de som en unik side.

I Multicase nettbutikk vil et produkt alltid bare få en unik url uansett hvordan man navigerer seg frem til produktet, være seg gjennom flere produktkategorier, annonser eller søk.

Websidekoden

Google er opptatt av og stiller krav til at nettsider følger de til enhver tid gjeldende standarder. I tillegg stiller Google også krav til at nettsidene er raske.

Koden til Multicase nettbutikkløsning verifiseres mot de gjeldende standarder og optimaliseres for best mulig ytelse. Vi gjør også noen spesialtilpasninger for å presentere sidene mest mulig optimalt for Googles indekseringsverktøy. Dette sikrer best mulig oppleve og ytelse for både Google og brukere.

Responsivt design - mobile first

Multicase nettbutikkløsning har et responsivt design noe som betyr at innholdet automatisk tilpasses den skjermstørrelsen man benytter. Dette er viktig for SEO ettersom Google jobber etter prinsippet om «mobile first», det vil si at nettbutikker og nettsider som er tilpasset mobil rangeres høyere enn de som ikke gjør det.

Sitemap.xml

For å sikre at søkemotorene indekserer alle sider på nettbutikken kan man presentere en innholdsfortegnelse over alle sider i form av en sitemap.xml fil. Dette er standard funksjonalitet.

Automatisk søkemotoroptimalisering av produktbilder

Alle produktbilder blir automatisk søkemotoroptimalisert, dette inkluderer filnavnet på bildet, størrelse på bildet og alternativ tekst som brukes til indekseringen av bildene.

Responsivt design - mobile first

Multicase nettbutikkløsning har et responsivt design noe som betyr at innholdet automatisk tilpasses den skjermstørrelsen man benytter. Dette er viktig for SEO ettersom Google jobber etter prinsippet om «mobile first», det vil si at nettbutikker og nettsider som er tilpasset mobil rangeres høyere enn de som ikke gjør det.

Sitemap.xml

For å sikre at søkemotorene indekserer alle sider på nettbutikken kan man presentere en innholdsfortegnelse over alle sider i form av en sitemap.xml fil. Dette er standard funksjonalitet.

Automatisk søkemotoroptimalisering av produktbilder

Alle produktbilder blir automatisk søkemotoroptimalisert, dette inkluderer filnavnet på bildet, størrelse på bildet og alternativ tekst som brukes til indekseringen av bildene.

Integrasjon med Google-verktøy

I Multicase nettbutikkløsning har vi selvsagt lagt til rette for integrasjoner med Google-verktøy som eksempelvis Google Analytics, Google Tag Manager, Google Merchant Center, Google Search Console mm.

Les mer: Google Merchant Center - nyttig verktøy for mersalg!

Skrevet av

Multicase Norge AS

Anbefalte artikler

redirect-icon
Verdien av prosjektledere med brukererfaring

Visste du at flere av våre ansatte har vært i dine sko? I denne artikkelen får du møte to...

redirect-icon
Syv tegn på at det er på tide å bytte forretningssystem

På ett eller annet tidspunkt blir systembytter uunngåelig for de aller fleste...

redirect-icon
Seks spørsmål du bør stille deg selv før du bytter ERP-system

Å bytte system kan virke skummelt for mange. Men det blir litt mindre fryktinngytende om...