Evenstad Musikk AS - ønsker å spille på flere strenger!
Fra kjellerbedrift til millionomsetning – forhistorien er i seg selv verken ny eller unik. Med kunnskap og teft har Evenstad Musikk AS klart å etablere en norsk nettbutikk med økende omsetning, og som biter fra seg i stadig tøffere konkurranse med utenlandske aktører. For å fortsette veksten er strategien klar – de må ut og erobre nye land.
Geir Magnus Evenstad, eller GM som han foretrekker å bli kalt, har alltid vært musikkinteressert.
– Jeg spilte en del gitar før og kjøpte alltid strengene mine fra Ebay ettersom det var mye billigere på den tiden. Etter hvert kjøpte jeg større volum fra utlandet og solgte til venner og kjente. Dette ballet på seg, og her sitter vi i dag, sier han med et smil.
Det startet med lager hjemme og en open source nettbutikk. – Jeg kjøpte en del som var lett tilgjengelig og tilbød meg å skaffe det meste. Etter hvert fant jeg noen faste leverandører, noe som gjorde ting litt lettere.
Forblir ved sin lest
På spørsmål om ikke de også kan tenke seg å begynne med butikkdrift er han kontant. – Nei, det ønsker vi ikke. Det er nettsalg vi kan, og i tillegg ser jeg mer begrensninger enn fordeler med å drive fysisk utsalg. Vi har over 50.000 artikler tilgjengelig i nettbutikken. I en lokal butikk sier det seg selv at utvalget blir vesentlig mindre, og man blir nødt til å bestille inn. Kunder i dag er svært bevisste på leveringstid. Før var pris den viktigste faktoren, men her er forskjellene i dag nesten utvisket. Da blir det andre ting som veier tyngre, som levering, kunnskap og service.
Evenstad har flere konkurrenter i Norge som allerede er gode på butikkdrift. – Det snakkes mye om endringer i handelsmønsteret for tiden, og vridningen mot nettsalg. Å satse på fysisk butikk nå føles litt motstrøms. Jeg tror kun de aller største overlever der, og det er ikke en kamp vi er villige til å ta.
Tøff konkurranse fra utlandet
I stedet ønsker Evenstad å fokusere på det de kan best – nettsalg. Også her har verden endret seg mye siden de etablerte seg i 2004. – Prisforskjellene mellom Norge og utlandet er nå borte, men før man kom dit hadde flere av de store utenlandske aktørene rukket å etablere nettbutikker med norske domener. Enkelte har også norske ansatte, rett og slett fordi de innså at prisnivået her var så høyt at det var et bra sted å starte med relativt greie marginer.
– Disse aktørene kan naturligvis skilte med større volum og bredere utvalg, noe som er en utfordring, medgir GM. For vanlige forbrukere fremstår disse nettbutikkene som norske. – Vi står i praksis ovenfor valget om å ignorere dem og se hvor lenge det går, eller å gjøre det samme selv.
"Med Multicase er vi rigget for ekspansjon og vekst."
- Geir Magnus Evenstad, daglig leder Evenstad Musikk AS
Nye målgrupper
Gitar er selve kjernen for Evenstad Musikk. – Det er liten utvikling i gitarmarkedet, medgir Evenstad. Heldigvis digger gitarister å kjøpe mange gitarer, noe som gjør at salget er stabilt og godt. Teknologi og utvikling på effektpedaler med mer har derimot vært stor, og her opplever vi en positiv utvikling.
– I starten hadde vi nesten utelukkende private kunder, men med årene har både offentlige virksomheter og bedrifter meldt sin ankomst. Dette til tross for at vi har gjort lite for å markedsføre oss mot disse. Vi selger mye til skoler og kulturtilbud, et marked som har åpnet seg veldig. Evenstad opplever at denne typen firma i større grad er opptatt av stabilitet, sikker levering og ikke bare pris.
Mikrofoner og headset er en annen kategori som har eksplodert. – Vi selger mye radiomikrofoner som brukes til podcaster, twitch og youtube-produksjon. Vi har absolutt merket at influencere virker, for dette er helt nye målgrupper for oss.