Evenstad Musikk AS - ønsker å spille på flere strenger!

Fra kjellerbedrift til millionomsetning – forhistorien er i seg selv verken ny eller unik. Med kunnskap og teft har Evenstad Musikk AS klart å etablere en norsk nettbutikk med økende omsetning, og som biter fra seg i stadig tøffere konkurranse med utenlandske aktører. For å fortsette veksten er strategien klar – de må ut og erobre nye land.  

Geir Magnus Evenstad, eller GM som han foretrekker å bli kalt, har alltid vært musikkinteressert. 

– Jeg spilte en del gitar før og kjøpte alltid strengene mine fra Ebay ettersom det var mye billigere på den tiden. Etter hvert kjøpte jeg større volum fra utlandet og solgte til venner og kjente. Dette ballet på seg, og her sitter vi i dag, sier han med et smil. 

Det startet med lager hjemme og en open source nettbutikk. – Jeg kjøpte en del som var lett tilgjengelig og tilbød meg å skaffe det meste. Etter hvert fant jeg noen faste leverandører, noe som gjorde ting litt lettere. 
 

Forblir ved sin lest

På spørsmål om ikke de også kan tenke seg å begynne med butikkdrift er han kontant. – Nei, det ønsker vi ikke. Det er nettsalg vi kan, og i tillegg ser jeg mer begrensninger enn fordeler med å drive fysisk utsalg. Vi har over 50.000 artikler tilgjengelig i nettbutikken. I en lokal butikk sier det seg selv at utvalget blir vesentlig mindre, og man blir nødt til å bestille inn. Kunder i dag er svært bevisste på leveringstid. Før var pris den viktigste faktoren, men her er forskjellene i dag nesten utvisket. Da blir det andre ting som veier tyngre, som levering, kunnskap og service. 

Evenstad har flere konkurrenter i Norge som allerede er gode på butikkdrift. – Det snakkes mye om endringer i handelsmønsteret for tiden, og vridningen mot nettsalg. Å satse på fysisk butikk nå føles litt motstrøms. Jeg tror kun de aller største overlever der, og det er ikke en kamp vi er villige til å ta. 
 

Tøff konkurranse fra utlandet

I stedet ønsker Evenstad å fokusere på det de kan best – nettsalg. Også her har verden endret seg mye siden de etablerte seg i 2004. – Prisforskjellene mellom Norge og utlandet er nå borte, men før man kom dit hadde flere av de store utenlandske aktørene rukket å etablere nettbutikker med norske domener. Enkelte har også norske ansatte, rett og slett fordi de innså at prisnivået her var så høyt at det var et bra sted å starte med relativt greie marginer. 

– Disse aktørene kan naturligvis skilte med større volum og bredere utvalg, noe som er en utfordring, medgir GM. For vanlige forbrukere fremstår disse nettbutikkene som norske. – Vi står i praksis ovenfor valget om å ignorere dem og se hvor lenge det går, eller å gjøre det samme selv. 

 

 

"Med Multicase er vi rigget for ekspansjon og vekst."

- Geir Magnus Evenstad, daglig leder Evenstad Musikk AS

 

Nye målgrupper

Gitar er selve kjernen for Evenstad Musikk. – Det er liten utvikling i gitarmarkedet, medgir Evenstad. Heldigvis digger gitarister å kjøpe mange gitarer, noe som gjør at salget er stabilt og godt. Teknologi og utvikling på effektpedaler med mer har derimot vært stor, og her opplever vi en positiv utvikling. 

– I starten hadde vi nesten utelukkende private kunder, men med årene har både offentlige virksomheter og bedrifter meldt sin ankomst. Dette til tross for at vi har gjort lite for å markedsføre oss mot disse. Vi selger mye til skoler og kulturtilbud, et marked som har åpnet seg veldig. Evenstad opplever at denne typen firma i større grad er opptatt av stabilitet, sikker levering og ikke bare pris. 

Mikrofoner og headset er en annen kategori som har eksplodert. – Vi selger mye radiomikrofoner som brukes til podcaster, twitch og youtube-produksjon. Vi har absolutt merket at influencere virker, for dette er helt nye målgrupper for oss. 

Knut Paulsen Bjørndal, Geir Magnus Evenstad (gründer og daglig leder), Jon Abelseth 
Pedersen, Eirik Steen Syrdalen og Øyvind Mørland hos Evenstad Musikk AS.

 

Vekst og flytting

En stund etter etableringen i 2004 vokste Evenstad Musikk seg ut av kjelleren og flyttet lageret til en garasje i Grimstad sentrum. I de neste årene ble det flere relokliseringer før de fikk tips om bygget de i dag befinner seg i. – Vi måtte bestemme oss raskt og slo til, husker GM. Bygget var på den tiden et mekanisk verksted og krevde store ombygginger. De startet tilpasningene i 2013 og i februar 2014 flyttet de inn. 

– Vi har blant annet bygget et stort utstillingslokale med flere lydisolerte rom. I tillegg måtte lageret tilpasses for mer effektiv plukking av varer. Evenstad har utviklet sitt eget system som fungerer godt for dem, og er i disse dager i gang med å utnytte plassen enda bedre med flere lokasjoner. 
 

Personavhengighet utløste systemskifte

Kort tid etter at de var på plass i nytt bygg stod de ovenfor enda en utfordring, denne gangen knyttet til systemvalg. – Frem til da hadde vi benyttet en open source nettbutikkløsning og brukte Mamut som system. Disse to systemene snakket ikke sammen, og for å få til en synkronisering hadde vi fått utviklet en integrasjon, forteller GM. Denne var langt fra perfekt. – Eksempelvis kunne vi ikke se ordrehistorikk med sporing noe som var en ulempe, men det fungerte på sitt vis. 

Evenstad Musikk scriptet også litt selv, og hadde etter hvert lagt ned mye tid på tilpasninger. I løpet av kort tid opplevde de å miste flere ansatte med spisskompetanse på disse systemene. – Vi stod ovenfor valget om å finne noen med samme type kompetanse til å overta, eller se oss om etter noe nytt, husker GM. Vi hadde da allerede erfart hvor sårbare vi var ved å ha alt dette inhouse og knyttet til noen få nøkkelpersoner. Vi endte opp med å sette ut drift av servere og gikk for Multicase som systemleverandør. Nå er denne sårbarheten borte og infoen sitter i systemet i stedet. 
 

Anbefalt Multicase

Evenstad Musikk AS hadde leverandører som benyttet Multicase og kjente systemet gjennom de. 

– Vi så alle de gode tingene med systemet som vi ikke hadde, sier GM med et smil. Carl August Tidemann i Prostage AS ble en døråpner inn. – Han snakket varmt om systemet og vi ble overbevist om å se nærmere på det. 

Evenstad vurderte andre systemer også. – Vi kunne helt sikkert fått tilnærmet samme funksjonalitet hadde vi valgt annerledes, men ikke med så lite innsats. Med Multicase fungerer utrolig mye rett ut av boksen, og der det er behov for tilpasninger bistår de med justeringer. Valget fremstod ganske innlysende for oss. 

Likevel var det en stor investering, og noe som føltes vanskelig å gape over i et jafs. – I etterkant ser jeg hvor billig det egentlig var med tanke på alt vi har fått, ler GM. Vi har hatt en fantastisk vekst i etterkant av byttet, og vi er utvilsomt på rett plattform. Veksten kunne vi antagelig også fått uten Multicase, men 
fortjenesten ville ikke vært den samme. 

På lager: Sendes samme dag så fremt bestilling er lagt før kl 14
Leverandørlager: beregn 3-5 dagers leveringstid
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Ubekreftet levering: Ta kontakt med kundesenter på post@amentio.no for antatt leverings dato.
Varen bestilles når du ringer oss.
Varen befinner seg på fjernlager.
På lager: Sendes samme dag så fremt bestilling er lagt før kl 14
Leverandørlager: beregn 3-5 dagers leveringstid
På lager: Sendes samme dag så fremt bestilling er lagt før kl 14
Leverandørlager: beregn 3-5 dagers leveringstid
Ubekreftet levering: Ta kontakt med kundesenter på post@amentio.no for antatt leverings dato.