Evenstad Musikk AS - ønsker å spille på flere strenger!

Fra kjellerbedrift til millionomsetning – forhistorien er i seg selv verken ny eller unik. Med kunnskap og teft har Evenstad Musikk AS klart å etablere en norsk nettbutikk med økende omsetning, og som biter fra seg i stadig tøffere konkurranse med utenlandske aktører. For å fortsette veksten er strategien klar – de må ut og erobre nye land.  

Geir Magnus Evenstad, eller GM som han foretrekker å bli kalt, har alltid vært musikkinteressert. 

– Jeg spilte en del gitar før og kjøpte alltid strengene mine fra Ebay ettersom det var mye billigere på den tiden. Etter hvert kjøpte jeg større volum fra utlandet og solgte til venner og kjente. Dette ballet på seg, og her sitter vi i dag, sier han med et smil. 

Det startet med lager hjemme og en open source nettbutikk. – Jeg kjøpte en del som var lett tilgjengelig og tilbød meg å skaffe det meste. Etter hvert fant jeg noen faste leverandører, noe som gjorde ting litt lettere. 

Forblir ved sin lest

På spørsmål om ikke de også kan tenke seg å begynne med butikkdrift er han kontant. – Nei, det ønsker vi ikke. Det er nettsalg vi kan, og i tillegg ser jeg mer begrensninger enn fordeler med å drive fysisk utsalg. Vi har over 50.000 artikler tilgjengelig i nettbutikken. I en lokal butikk sier det seg selv at utvalget blir vesentlig mindre, og man blir nødt til å bestille inn. Kunder i dag er svært bevisste på leveringstid. Før var pris den viktigste faktoren, men her er forskjellene i dag nesten utvisket. Da blir det andre ting som veier tyngre, som levering, kunnskap og service. 

 

Evenstad har flere konkurrenter i Norge som allerede er gode på butikkdrift. – Det snakkes mye om endringer i handelsmønsteret for tiden, og vridningen mot nettsalg. Å satse på fysisk butikk nå føles litt motstrøms. Jeg tror kun de aller største overlever der, og det er ikke en kamp vi er villige til å ta. 

 

Tøff konkurranse fra utlandet

I stedet ønsker Evenstad å fokusere på det de kan best – nettsalg. Også her har verden endret seg mye siden de etablerte seg i 2004. – Prisforskjellene mellom Norge og utlandet er nå borte, men før man kom dit hadde flere av de store utenlandske aktørene rukket å etablere nettbutikker med norske domener. Enkelte har også norske ansatte, rett og slett fordi de innså at prisnivået her var så høyt at det var et bra sted å starte med relativt greie marginer. 

 

– Disse aktørene kan naturligvis skilte med større volum og bredere utvalg, noe som er en utfordring, medgir GM. For vanlige forbrukere fremstår disse nettbutikkene som norske. – Vi står i praksis ovenfor valget om å ignorere dem og se hvor lenge det går, eller å gjøre det samme selv. 

 

"Med Multicase er vi rigget for ekspansjon og vekst."
- Geir Magnus Evenstad, daglig leder Evenstad Musikk AS

Nye målgrupper

Gitar er selve kjernen for Evenstad Musikk. – Det er liten utvikling i gitarmarkedet, medgir Evenstad. Heldigvis digger gitarister å kjøpe mange gitarer, noe som gjør at salget er stabilt og godt. Teknologi og utvikling på effektpedaler med mer har derimot vært stor, og her opplever vi en positiv utvikling.


– I starten hadde vi nesten utelukkende private kunder, men med årene har både offentlige virksomheter og bedrifter meldt sin ankomst. Dette til tross for at vi har gjort lite for å markedsføre oss mot disse. Vi selger mye til skoler og kulturtilbud, et marked som har åpnet seg veldig. Evenstad opplever at denne typen firma i større grad er opptatt av stabilitet, sikker levering og ikke bare pris.
Mikrofoner og headset er en annen kategori som har eksplodert. – Vi selger mye radiomikrofoner som brukes til podcaster, twitch og youtube-produksjon. Vi har absolutt merket at influencere virker, for dette er helt nye målgrupper for oss.

 

Vekst og flytting

En stund etter etableringen i 2004 vokste Evenstad Musikk seg ut av kjelleren og flyttet lageret til en garasje i Grimstad sentrum. I de neste årene ble det flere relokliseringer før de fikk tips om bygget de i dag befinner seg i. – Vi måtte bestemme oss raskt og slo til, husker GM. Bygget var på den tiden et mekanisk verksted og krevde store ombygginger. De startet tilpasningene i 2013 og i februar 2014 flyttet de inn.
– Vi har blant annet bygget et stort utstillingslokale med flere lydisolerte rom. I tillegg måtte lageret tilpasses for mer effektiv plukking av varer. Evenstad har utviklet sitt eget system som fungerer godt for dem, og er i disse dager i gang med å utnytte plassen enda bedre med flere lokasjoner.

 

Dynamisk nettbutikk

Evenstad er også svært godt fornøyd med nettbutikkløsningen.  – Nettbutikken vår er ikke nødvendigvis den mest fancy med  tanke på design, men vi er veldig fornøyd med hvordan det fungerer. Det er god flyt i handleopplevelsen, og muligheter for å sette opp mye dynamisk innhold som letter vedlikeholdet. Det er mange synergier og effektivitetsgevinster som vi ikke hadde tidligere.


GM berømmer også de hyppige versjonsoppdateringene. – Ikke bare kommer det ofte nye versjoner, men det er også raskt å implementere, krever ikke noe fra vår side og bare fungerer. Det er ganske unikt.

"Stairway to heaven"

Årene 2014-15 førte med seg store omveltninger for selskapet med flytting og deretter implementering av Multicase i januar 2015. På veggen i trappeoppgangen hos Evenstad oppdateres grafen over omsetning hver eneste måned. – Det er lett å se når vi byttet til Multicase, ler GM og peker på det eneste stedet hvor grafen peker nedover. – Vi byttet både forretningssystem og regnskapssystem samtidig, og det ble mye å lære i begge systemer. I tillegg ble alt nytt i frontend for kundene med ny nettbutikk. Jeg gikk med hjertet i halsen i tre måneder før vi kom skikkelig i gang og trenden snudde.

 

Riktig plattform for fremtiden

Da de valgte systemplattform var muligheten for ekspansjon og vekst et viktig parameter, sammen med et mer helautomatisk lager. – For å overleve på lang sikt så tror jeg vi er nødt til å spre oss over landegrensene, innrømmer GM. Det var derfor viktig for oss at systemet vi valgte var rigget for dette. Den tryggheten fant vi i Multicase. 

Det er hard konkurranse med tøffe konkurrenter, spesielt fra utenlandske aktører. – Når veksten butter i Norge, eller aller helst før den tid, bør vi være på plass i Skandinavia, sier Evenstad. Fremtiden blir hard, men spennende med endringer i varehandelen generelt. Klarer vi å overleve de neste ti årene, så er en viktig faktor at vi har valgt riktig system.  Akkurat der er jeg helt trygg, avslutter han med et smil.

 

Referanser