Fra DOS til Multicase
Steffensen har vært i selskapet siden 2003. – I starten benyttet vi et DOS-basert ordresystem som ikke var spesielt brukervennlig. Deretter byttet vil til Mamut og ting ble mye bedre. På den tiden hadde vi ikke de store behovene for eksempelvis lagerstyring og var lenge godt fornøyd med systemet.
Etter hvert begynte imidlertid voksesmertene å gjøre seg gjeldende. – Dette var mye grunnet lagerhåndteringen, innrømmer Odd Arne. I sportsbransjen er det mye kolleksjoner inn og ut, og FIFO-problematikken førte med seg mye manuell jobb. I tillegg var elsykkel-salget i ferd med å ta av og ordreinngangen økte. Vi måtte gjøre noe.
Beach Mountain vurderte flere systemer, blant annet Visma og Microsoft Dynamics. Valget falt likevel på Multicase. – Med Multicase fikk vi en totalpakke som ble avgjørende for oss, spesielt med tanke på IT-behov, erindrer Odd Arne. Vi måtte ha noe vi kunne drifte selv.
Alt var likevel ikke helt på plass da valget skulle tas. – Vi har et litt komplisert oppsett på lager med produkter som har flere kolli spredt på ulike lokasjoner styrt gjennom Effect Warehouse fra Consafe. Dette hadde ikke Multicase støtte for, men med en intens utviklingsperiode kom det raskt på plass.
Rask implementering
Odd Arne innrømmer at beslutningen om å bytte system satt langt inne. – Vi syntes det var dyrt tatt i betraktning av hvor omsetningen vår var på den tiden. I tillegg visste vi hva vi hadde, men ikke hva vi fikk. Likevel tok de sjansen. – I etterkant har vi fått en større frihet til å fokusere på andre oppgaver og bruker ikke all tid på oppfølging. Hverdagen har utvilsomt blitt mer effektiv.
Da valget av Multicase først var tatt insisterte Beach Mountain på å ta det i bruk omtrent umiddelbart. Kun to måneder etter signering var Multicase ferdig implementert og i gang. – Det er ikke akkurat etter boka, innrømmer Odd Arne med et smil. Vi ble frarådet å bruke så kort tid, men hadde hastverk frem mot sesongstart. Det gikk akkurat, men krevde veldig mye av oss og det hører med til historien at vi nok brukte omtrent et halvt år på å rydde opp i småplukk, misforståelser og ting som glapp i farten. Etter den opprydningen har systemet fungert som det skal.