Bikeshop.no mot nye høyder med Multicase forretningssystem!

Da Håkon Lilland startet Bikeshop på gutterommet i 2006 var målet klart - å bli Norges beste sykkelbutikk
på nett. Mange vil hevde han allerede har lykkes. Da er det bare en ting å gjøre - justere ambisjonene og klatre videre mot nye høyder!
 
Lidenskap for sykkel er noe Håkon Lilland alltid har hatt. Som tidligere junior lands-lagssyklist var han imidlertid ofte frustret over det mangelfulle utvalget i norske sykkelbutikker. Vareutvalget var beskjedent, prisene høye og kunnskapen så som så.  I 2006 bestemte han seg for å gjøre noe med dette og Bikeshop.no så dagens lys. For å finansiere oppstarten solgte Håkon sine to konkurransesykler, kjøpte en nettbutikkløsning til noen tusenlapper og begynte å snekre lagerreoler på gutterommet hjemme hos faren. Det gikk to måneder før første ordre tikket inn. 

Familiebedrift

Etter noen måneder var lagerplassen på gutterommet og garasjen brukt opp. Et lokale på 130 kvm på Bekkajordet i Horten ble leid. Her ble det også etablert en liten, fysisk butikk. Hele familien Lilland brettet opp ermene og gjorde en formidabel innsats for å bygge opp Bikeshop.no. Håkons far og farfar er fremdeles aktive i både drift og utvikling av bedriften. 

- Uten deres hjelp hadde vi aldri vært der vi er i dag, innrømmer Håkon. - Jeg er evig takknemlig for at de hadde tro på ideen og alt de har bidratt med.

 

Investering for fremtiden

I 2007 hadde foretaket vokst så mye at de igjen måtte flytte, denne gangen til nabolokalet. Her fikk de etterlengtet lagerplass og en større fysisk butikk. Samtidig ble nettsatsningen større og viktigere. 

På dette tidspunktet var dessuten Raymond Poosz kommet med på laget. 

- Økt etterspørsel gjorde at behovet for gode lager- og logistikksystemer var skrikende. Vi vurderte mange ulike forretningssystemer, men valget falt til slutt på Multicase. Det valget har Bikeshop.no ikke angret på. 

- Det var en stor investering for oss på det tidspunktet, erindrer Poosz.   - Vi var fremdeles i etableringsfasen, men innså at dersom vi skulle ha mulighet til å vokse, så måtte vi ha gode systemer i bunn. Vi ønsket å behandle kundene raskt og effektivt, samt håndtere et voksende varesortiment. 

Håkon Lilland og Raymond Poosz jobbet knallhardt gjennom vinteren 2007/08 for å få alt på plass i Multicase forretningssystem før sesongstart. Det klarte de. 

Stadig vekst

Veksten fortsatte og snart var lokalene igjen for små. Det viste seg å bli vanskelig å finne store nok lokaler i samme området Det var en tøff periode, forteller Poosz. - Vi hadde stor vekst i altfor små lokaler.  I 2010 flyttet Bikeshop.no til Skoppum på utsiden av Horten. Dette gjorde videre vekst mulig og nettsatsningen ble prioritert. 


- Lokalene var gamle og ikke tilpasset vår drift, men det gav oss muligheten til å bli i nærmiljøet. Det var viktig for oss. 

 

Nytt bygg - allerede for lite!

Veksten bare forstatte og etterhvert bestemte Bikeshop.no seg for å bygge egne lokaler tilpasset deres behov. Bygget stod ferdig sommeren 2014 med innflytting i oktober samme år.

- Vi syntes vi tok godt i da vi tegnet bygget, forteller Raymond Proosz med et smil. - Men allerede nå, knapt ett år etter innflytting så er bygget for lite. Vi planlegger nå påbygning. 

 

Vi innså tidlig at dersom vi skulle ha mulighet til å vokse, så måtte vi ha gode systemer i bunn. Valget av Multicase har vi aldri angret.
- Raymond Poosz, Markedssjef Bikeshop.no

Bikeshop-filosofien

Håkon Lilland hadde allerede fra starten en ambisjon om å bli Norges beste sykkelbutikk. Enkelte vil kanskje hevde målet allerede er nådd, men Raymond Poosz mener de fremdeles har forbedringspotensiale.

 

- Jeg tror Bikeshop.no har vokst så fort fordi vi traff et skrikende behov i markedet. Sykkelsporten er fortsatt i vekst her til lands og stadig flere kaster seg på bølgen. Har man først blitt sykkelentusiast så går det ikke lange tiden før de tradisjonelle sportsbutikkene ikke strekker til. 

 

Bikeshop.no har som mål å ha det beste utvalget til lavest priser, og kunne levere raskt til sine kunder.  

 

- Vi vet vi er gode på vareutvalg. Der hvor de fleste andre butikker kanskje tar inn et lite utvalg av en leverandørs sortiment, så tar vi inn alle varelinjene. Vi har dessuten muligheten til å lagerføre det meste, og det vet kundene å sette pris på. 

 

I kjølvannet av sykkelinteressen, så er også triatlon i ferd med å bli mer og mer utbredt. Bikeshop.no var tidlig ute med et bredt sortiment også her. Dette området tror Poosz vil fortsette å vokse i tiden fremover.

Raskere levering, enda bedre kundeservice

Omsetningen har vokst fra år til år og i 2015 passerer Bikeshop.no 100 millioner. 

 

- Vi ønsker å bli enda bedre og skal fortsette å tilby våre kunder det beste utvalget. Å kunne møte kundenes behov er viktig for oss. Dersom en kunde søker på et produkt i nettbutikken, og det ikke finnes der, så dukker det automatisk opp et kontaktskjema hvor kunden kan melde inn sitt behov. Vi ser at det kommer en god del henvendelser den veien, og på den måten får vi vist at vi tar kundenes behov seriøst. 

 

Bikeshop.no går en spennende tid i møte, og er så absolutt klar for å nå nye høyder!

 

 

 

 

 

Referanser