
Fra familiebedrift til dunpionerer: Norvigroup Norsk Dun kombinerer tradisjon, teknologi og bærekraft for å gi kundene magiske netter – og de gjør det med full kontroll takket være Multicase.
Historien om Norvigroup Norsk Dun starter i 1939, da Alfhild og Halvdan Lie grunnla A. Lie & Co, en liten familiebedrift som spesialiserte seg på vask, fylling og reparasjon av dundyner. Hopp frem til 1989, og tredje generasjon Lie, Trond, tar det neste store steget ved å starte Norsk Dun. Dette ble grunnlaget for dagens Norvigroup Norsk Dun, en av Skandinavias største produsenter av dundyner og -puter – nå også med et bredt utvalg sove- og baderomstekstiler.
Administrerende direktør Kari Setsaas forteller at selskapet balanserer stolte tradisjoner med innovasjon for å holde kundene fornøyde.
– Vi ønsker å skape magi for å sikre en deilig, trygg og komfortabel søvn for alle kundene våre. Samtidig er vi opptatt av godt design og har blant annet kolleksjonssamarbeid med Halvor Bakke og Tone Kroken. Det ligger mye kjærlighet i det vi gjør, fra idé til ferdig produkt.

En hjørnesteinsbedrift som satser på kortreist kjærlighet
Det er ikke bare sengetøyet som skapes med kjærlighet – Norvigroup Norsk Dun holder til på Mysen, nærmere bestemt på «Kjærlighetsstien 1». Og her har de tenkt å bli.
– Siden 1980-tallet har mange produksjonsbedrifter flyttet virksomheten til lavkostland. Det har aldri vært aktuelt for oss. Vi er opptatt av lokal forankring og mener det er et konkurransefortrinn. Det er her vi hører hjemme, sier Kari Setsaas.
Å samle alt på ett sted gir hjørnesteinsbedriften full kontroll over hele driften. Dette har gjort det mulig å utvikle innovative dunprodukter som sikrer optimal søvnkomfort.
I tillegg har de etablert en resirkuleringsordning for dunprodukter, fordi bærekraft ikke bare er et buzzord for Norvigroup Norsk Dun – det er en del av DNA-et deres.
– Bærekraft er helt sentralt i vår forretningsmodell. Vi er opptatt av å tilby kortreiste og miljøvennlige produkter. Slik vi ser det, har vi et viktig ansvar for å bidra til en bedre fremtid.
Fra excel til eksellens med Multicase
Etter å ha tatt steg-for-steg i flere tiår var det klart at Norvigroup Norsk Dun trengte et moderne forretningssystem. I 2016 valgte de Multicase – en avgjørelse som skulle vise seg å være gull verdt for selskapet som driver både B2B- og B2C-webshoper i Norge og B2B i Sverige.
– Vi fikk akkurat det vi trengte, sier Setsaas, før hun utdyper:
– Multicase gir oss full kontroll over forretningsprosesser, lagerbeholdning og ordrebehandling, og med domeneshop-løsningen blir det enkelt å administrere nettbutikkene. Vi sparer også mye tid, ettersom data kun trenger å legges inn ett sted, én gang.

Et system som leverer varene
Implementeringen av Multicase har vært en gamechanger for Norvigroup Norsk Dun. Ikke bare har de fått bedre oversikt over driften, men produktiviteten har skutt i været – og kvaliteten på leveransene er bedre enn noen gang.
– Plattformen fungerer bra, både for klient og nettbutikk. Den er også utrolig stabil, forteller Setsaas, og legger til:
– Multicase-teamet har også levert på supporten, noe vi setter stor pris på.
Kurs mot fremtiden
Varehandelsbransjen har vært gjennom krevende tider de siste årene, men Norvigroup Norsk Dun har likevel opplevd sunn omsetningsvekst. Setsaas peker på Multicase som en viktig bidragsyter på reisen og fremhever systemets fleksibilitet, som har gjort det enkelt å tilpasse seg stadig nye behov.
– Multicase er en uunnværlig del av den daglige driften vår. Vi føler oss godt rustet for fremtiden.