Last Mile AS - høye krav, pålitelig løsning
Last Mile AS er distributør av industriell datakommunikasjons- og CCTV løsninger. Selskapet har et stort forhandlernett og kunder som krever høyeste kvalitet. Skal man levere kvalitet ut må man også ha kvalitet i bakkant. «Høye krav, pålitelige løsninger» er selskapets slagord, og naturlig nok søkte de det nettopp dette i jakten på nytt netthandelssystem. Valget av Multicase har de ikke angret på.
Det er en blid Markedssjef Mikael Reinskou som tar imot Multicase på besøk i Last Mile sine lyse og trivelige kontorer sentralt i Asker. Selskapet har også en avdeling i Sverige som er i stadig vekst.
Selskapet startet opp i 1999 og har i dag 25 ansatte. Disse har allsidig erfaring innen elektro, tele- og datakommunikasjon, automasjon, IP-videosystemer og radio og telemetrisystemer.
– Gjennom en unik kombinasjon av teoretisk og teknisk kompetanse har vi den kunnskapen som er nødvendig for å bistå våre kunder gjennom alle faser i et prosjekt, forteller Mikael. – Vi er på mange måter en litt uvanlig distributør og påtar oss gjerne prosjektering, kursing o.l., og jobber generelt tett med kundene våre. De siste årene har vi hatt en jevn vekst og omsetter nå for rundt 80 millioner kroner.
Last Mile AS leverer standard og spesialtilpassede kommunikasjonsløsninger for alle industrielle miljøer, både til lands og til vanns. LMC har mange store kunder, og typiske segmenter er maritim sektor, vann og avløp, samferdsel, olje og gass, kraft, sikkerhetsmarkedet og andre bransjer som stiller de høyeste krav til kvalitet, stabilitet og sikkerhet. I mange tilfeller er det derfor snakk om store prosjekter med omfattende og krevende leveranser.
Behov for nytt system
Kunder av dette formatet forventer kvalitet i alle ledd, også når det gjelder logistikk og netthandel. Tidligere brukte vi Visma Global på logistikk og Visma Zpider webshop. Etter hvert som vi vokste, merket vi at systemene ikke alltid fungerte optimalt, innrømmer Mikael. Spesielt var det netthandelsbiten som lugget. – Vi opplevde at Visma Zpider sin løsning ikke hang med i tiden. De klarte ikke å levere funk- sjonalitet som kundene etterspurte, og som man forventet av en moderne nettbutikk.
Til slutt ble selskapet nødt til å se seg om etter en ny løsning. Last Mile AS gikk flere runder med ulike tilbydere og vurderte alle nøye. Felles for de fleste aktørene var fokuset på sluttbrukeropplevelsen og selve nettbutikken.
– For oss var det også viktig å ha gode løsninger for logistikk i forhold til prosjekthåndteringen. Etter hvert ble det tydelig at Multicase hadde en nøkkelferdig løsning og kunne levere hele pakken med den viktige logistikkhåndteringen i bakkant. Dette var en unik kombinasjon, og noe vi i forkant ikke hadde fokusert så mye på. Multicase var på mange måter en outsider i prosessen, ettersom vi primært så etter en netthandelsplattform.
Last Mile ble raskt trygge på at Multicase var riktig forretningssystem for dem. – Vi ble tidlig overbevist om at dersom vi skulle skape en god nettbutikk, måtte vi også ha gode løsninger i bakkant, innrømmer Reinskou. Last Mile oppdaget i denne prosessen også at mange andre aktører i samme bransje som oss brukte samme system, noe som selvsagt også gav en trygghet for valget. – Multicase forstod dessuten B2B-språket og hvilke utfordringer et selskap som oss stod ovenfor.
"Multicase leverer førsteklasses kvalitet."
Mange krav til nettbutikken
Nettbutikken spiller en sentral rolle for selskapet. LMC hadde mange krav på blokken som netthandelsplattformen måtte løse. –Heldigvis oppdaget vi fort at det var en stor fleksibilitet i plattformen til Multicase, forteller Reinskou. Vi er avhengig av gode ordre- og returordninger, support og produktfiltrering, og alt dette fant vi hos Multicase.
En ting Multicase derimot ikke hadde var mulighet for 360 grader og 3D produktpresentasjon. – Dette måtte vi ha. Vi har produkter som i stor grad bestilles av ingeniører og andre fagpersoner. Dette gjør det mulig for kunden å kunne inspisere produktene fra alle vinkler. Dette fikset Multicase uten problem.
– Jeg er utrolig imponert over en førsteklasses stabilitet, berømmer Reinskou. Vi har så langt ikke hatt noe nedetid på nettbutikken eller i hele systemet. Nå ser vi frem til å komme over på det nye designet med full responsivitet.
Last Mile har også planer om å åpne nettbutikk i Sverige. – Det er et stort pluss at nettbutikken er skalerbar og at man gjenbruker data fra forretningssystemet. Det sparer oss for mye tid og ekstraarbeid.
Mikael Reinskou er dessuten svært fornøyd med oppfølgingen han får av Multicase. – Den tette relasjonen vi har oppnådd er høyt verdsatt, og lover svært godt for det videre samarbeidet.